Kommunikation er blevet en omfattende opgave i kommunerne. 96 pct. af kommunikationscheferne er enten helt eller overvejende enige i, at borgerne forventer mere af kommunens kommunikation end tidligere. Det viser en undersøgelse som Dansk Journalistforbund har foretaget blandt de ansvarlige for hver enkelt kommunes kommunikation.
Der er tale om både pressechefer, kommunikationskonsulenter, sekretariatschefer og mange andre funktioner. Men da de alle har det tilfælles, at de er ansvarlige for deres kommunes kommunikation, vil de i denne artikel blive omtalt som kommunikationschefer. 81 af kommunernes 98 kommunikationschefer har deltaget i undersøgelsen.
Her fortæller cheferne, at det især er pressearbejde og strategisk kommunikationsudvikling, der fylder tiden ud bag skærmene i kommunikationsafdelingerne.
Sociale medier fylder meget
Hvis pressecheferne havde mere tid, ville de bruge ressourcerne på intern kommunikation, sociale medier og strategisk kommunikationsarbejde.
Det hænger godt sammen med, at 32,1 pct. af kommunikationscheferne vurderer, at deres vigtigste opgave er sikre rettidigt information til borgerne, 17,9 pct. mener, at deres vigtigste opgave er sikre at kommunens budskaber når borgerne gennem pressen mens 21,4 pct. af kommunikationscheferne vurderer, at deres vigtigste opgave er, at sikre dialog mellem borgerne og kommunen
Det sociale medier fylder ellers allerede meget hos kommunikationscheferne. 97,1 pct. svarer således, at de er helt eller delvist enige i, at arbejdet med sociale medier er vigtigt i kommunen. Derfor ønsker 44,6 pct. også at de havde mere tid til disse.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.