
De nye regler betyder, at en kommune nu har pligt til at annoncere før den indgår aftale med selvejende institutioner på ?bløde? velfærdsområder, fx børne-, social- og sundhedsområdet.
Lovændringen berører flere tusinde selvejende institutioner, bl.a. vuggestuer, børnehaver, kvindekrisecentre, døgninstitutioner og plejehjem.
- Der er tale om en uigennemtænkt lovgivning, der slet ikke tager højde for den kommunale virkelighed. Loven vil få nogle helt absurde konsekvenser, som jeg ikke kan forestille mig, at nogen har ønsket, siger KL?s formand Erik Fabrin.
Kommunale ressourcer til annoncering
- De nye regler kommer til at spænde ben for kommunernes samarbejde med de selvejende institutioner. Hvis et selvejende plejehjem helt åbenlyst trænger til en modernisering, kan det ikke lade sig gøre uden at invitere andre private leverandører til at byde på opgaven. Dermed undergraver man plejehjemmets interesse i at fokusere på udvikling og modernisering, siger Erik Fabrin.
- Kommunerne tvinges til at bruge administrative ressourcer på at annoncere efter nye leverandører, selv om man har et velfungerende samarbejde med en selvejende institution.
- Loven kan meget vel føre til, at nogle kommuner vælger selv at overtage nogle opgaver, der i dag varetages af selvejende institutioner. Dermed vil loven føre til mindre konkurrence mellem offentlige og private leverandører. Det vil være en uheldig udvikling, for de selvejende institutioner repræsenterer en mangfoldighed og sikrer variation og valgmuligheder på institutionsområdet, siger Erik Fabrin.
FAKTA
Der findes i dag over 2400 selvejende institutioner i Danmark, hvoraf de fleste løser opgaver for kommunerne.
Omkring halvdelen af alle de institutioner, som løser sociale opgaver, så som kvindekrisecentre og tilbud til udsatte grupper som misbrugere og hjemløse, er selvejende.
Omkring en tredjedel af alle daginstitutioner for børn er ligeledes selvejende.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.