
KØGE: I 2007 gik Køge Kommune fra at være fuldt forsikringsdækket til selvforsikring med katastrofedækning. Målet er i så høj grad som muligt at begrænse udgifterne til forsikringer og skader.
I stedet satser kommunen på forebyggelse og sikring frem for forsikring. Det betyder fx, at kommunen selv skal betale for reparationerne, når en skole har været udsat for hærværk, eller når et sprængt vandrør i en daginstitution giver vandskade.
Økonomisk gevinst
Beslutningen om at iværksætte risikostyring i kommunen har indtil videre vist sig at være en rigtig god ide. Ikke alene tager kommunens medarbejdere større ansvar for kommunens værdier og ejendomme, men risikostyring også har en økonomisk gevinst.
Tidligere var det i høj grad den enkelte institution eller skole, der tegnede egne forsikringer uden nogen særlig selvrisiko. Således lå kommunens samlede omkostninger til forsikringspræmier i 2006 på ca. 21 mio. kr.
Kommunens forsikringsprogram er i dag sammensat af centrale og overordnede forsikringsaftaler med stor selvrisiko. Dette betyder, at der i dag budgetteres med 13,5 mio. kr. til dækning af forsikringspræmier, arbejds- og forsikringsskader samt opgaven med håndtering af risikostyringsområdet. Det viser tal fra den første årsrapport fra kommunens risiko- og forsikringskontor.
srl
Foto: http://www.flickr.com/photos/bmh4you/with/4500823448/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.