
Borgmestre klar med plan for hurtige tog mellem de store byer: Pris 20 milliarder kroner
23. NOV 2006 17.50
Det skal være muligt at komme frem mellem de største danske byer på en time med tog, mener borgmestrene i 6-by samarbejdet, som i eftermiddags på et pressemøde på Københavns Rådhus fremlagde en vision for hurtige tog mellem de større byer i Danmark.
Overborgmester Ritt Bjerregaard, København, borgmestrene Nicolai Wammen, Århus, Henning G. Jensen, Aalborg, Jan Boye, Odense, Johnny Søttrup, Esbjerg, og Michael Aastrup Jensen, Randers, går ind for, at der skabes et effektivt jernbanesystem, der kan tilfredsstille byernes indbyrdes transportbehov, når der ses 10 år frem i tiden.
Borgmestrene slog på pressemødet fast, at effektive transport-systemer er afgørende for vækst og udvikling ikke mindst i de store byer. Erfaringer fra andre lande viser, at togfor-bindelser er både et hurtigt og miljøvenligt alternativt til bil og fly, og her konstaterer borgmestrene, at de danske jernbaner halter meget bagefter med slidte skinner og stadig længere rejsetid.
Borgmestrene ønsker i deres vision, at det skal være muligt f.eks. i 2017 at køre fra København til Odense på en time, fra Odense til Århus på en time og f.eks. fra Randers til Århus på en halv time.
Det, der skal til, slår borgmestrene fast, er investeringer i en størrelsesorden på 20 mia. over de næste 10 år. Der skal flere skinner til, sving, der nedsætter hastighederne skal rettes ud, så togene kan køre 200 kmt.
På længere sigt skal der ske endnu mere, mener borgmestrene. Banerne skal elektrificeres, så miljøvenlige tog kan køre over hele landet, og endemålet er bl.a. en rejsetid mellem København og Aalborg på 2 timer og 10 minutter.
- 6-byerne står for en stor del af den økonomiske vækst i Danmark, og skal det fortsætte kræver det et fleksibelt arbejdsmarked med høj mobilitet. Derfor skal der være optimale transportmuligheder. Derfor kommer vi med et nyt indlæg i debatten om fremtidens jernbane, siger borgmester Michael Aastrup Jensen.
- Jernbaner er, som vi peger på i vores vision, både miljøvenlige og billige i forhold til både bil- og flytrafik, og mange af vores motorveje er faktisk i dag meget stærkt belastede af intensiv privat- og godstrafik.
Overborgmester Ritt Bjerregaard, København, borgmestrene Nicolai Wammen, Århus, Henning G. Jensen, Aalborg, Jan Boye, Odense, Johnny Søttrup, Esbjerg, og Michael Aastrup Jensen, Randers, går ind for, at der skabes et effektivt jernbanesystem, der kan tilfredsstille byernes indbyrdes transportbehov, når der ses 10 år frem i tiden.
Borgmestrene ønsker i deres vision, at det skal være muligt f.eks. i 2017 at køre fra København til Odense på en time, fra Odense til Århus på en time og f.eks. fra Randers til Århus på en halv time.
Det, der skal til, slår borgmestrene fast, er investeringer i en størrelsesorden på 20 mia. over de næste 10 år. Der skal flere skinner til, sving, der nedsætter hastighederne skal rettes ud, så togene kan køre 200 kmt.
På længere sigt skal der ske endnu mere, mener borgmestrene. Banerne skal elektrificeres, så miljøvenlige tog kan køre over hele landet, og endemålet er bl.a. en rejsetid mellem København og Aalborg på 2 timer og 10 minutter.
- 6-byerne står for en stor del af den økonomiske vækst i Danmark, og skal det fortsætte kræver det et fleksibelt arbejdsmarked med høj mobilitet. Derfor skal der være optimale transportmuligheder. Derfor kommer vi med et nyt indlæg i debatten om fremtidens jernbane, siger borgmester Michael Aastrup Jensen.
- Jernbaner er, som vi peger på i vores vision, både miljøvenlige og billige i forhold til både bil- og flytrafik, og mange af vores motorveje er faktisk i dag meget stærkt belastede af intensiv privat- og godstrafik.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.