KL og Lærerforeningen bag undervisningsmateriale

Nyt materiale skal inspirere til at lave undervisning, som vækker børns nysgerrighed.
26. JAN 2020 9.51

KL og Danmarks Lærerforening har undersøgt, hvordan undervisning kan tilrettelægges, så den i højere grad inddrager elevernes hverdag, erfaringer og interesser.

Det er der kommet et inspirationsmateriale til skoler og kommuner ud af. Det består blandt andet af konkrete eksempler på praksisnær undervisning, som skal være med til at styrke nærheden i fagene, og at eleverne forstår, hvad fagene kan bruges til. 

- Vi skal blive bedre til at vække børn og unges nysgerrighed over for de praktiske fag og arbejdsmetoder. Både fordi de praktiske elementer i fagene giver nogle andre og ofte inspirerende læringsmiljøer. Men også fordi det forhåbentlig kan få flere børn og unge til at se mulighederne i at tage en erhvervsuddannelse,  siger Thomas Gyldal Petersen (S), formand for KL's Børne og Undervisningsudvalg.

Materialet er lavet sammen med forskere fra VIA University College.

KL og Danmarks Lærerforening vil i den kommende tid formidle materialerne ud til skoler og kommuner.

- Jeg er glad for, at der er sat ord på, hvad praksisfaglighed og anvendelsesorienteret undervisning betyder, og hvordan lærere og pædagoger kan gribe det an på skolerne. Det er første skridt til at få det ud og leve i klasseværelserne, siger Thomas Gyldal Petersen.

Læs mere om Praksisnær undervisning i skolerne.

ibs

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt