
Statsministeren positiv over for at kommuner kan indføre kørselsafgifter. Konservative afviser
12. APR 2005 20.22
På sit ugentlige pressemøde tirsdag støttede statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) ideen om kørselsafgtifter på bestemte strækninger. Den såkaldte road-pricing er et stort ønske i København og Århus, hvor politikerne vil begrænse pendlertrafikken og styrke den kollektive trafik.
- Jeg kan se, at man drøfter det konkret i København. Jeg synes, det er et emne, der egner sig mest til en lokal afgørelse, sagde Anders Fogh Rasmussen på pressemødet.
SF har netop genfremsat et beslutningsforslag som skal give kommunerne lov til at opkræve kørselsafgifter. Indtægterne skal øremærkes til forbedringer af den kollektive trafik.
Men Det Konservative Folkeparti vender sig i stærke vendinger imod de nye signaler fra Venstre.
- Kommunerne skal ikke have mulighed for at indføre en ny skatteskrue over for danske bilister efter frit-valg princippet, siger politisk ordfører Pia Christmas-Møller (K).
- Udgangspunktet må under alle omstændigheder være, at danske bilister ikke pålægges endnu flere udgifter, end de allerede har i dag. Derfor hænger det heller ikke økonomisk sammen, hvis kommunerne får lov til at indføre road-pricing, mens det så skal være staten, der kompenserer bilisternes ekstra udgifter i form af nedsættelse af andre skatter og afgifter, siger Pia Christmas-Møller.
Glæder sig på forskud
I London har road-pricing været en succes, som har begrænset trafikken og givet mere plads til busser og bløde trafikanter. Ved hjælp af kameraer bliver bilernes nummerplader registreret, hvorefter bilejerne får et giroindbetalingskort ind ad brevsprækken.
Både Københavns overborgmester, Lars Engberg (S) og Århus' borgmester Louise Gade (V) glæder sig over Venstres kursskifte, måske lidt for tidligt.
Lars Engberg vil ikke udelukke at københavnerne skal stemme om raod-pricing, hvis ideen tillades i Folketinget.
- Men først er der en lang række ting, vi skal have afklaret - ikke mindst med omegnskommunerne. Pendlertrafikken går begge veje, og kørselsafgifter er ikke udelukkende et københavnsk anliggende, siger han.
lg
- Jeg kan se, at man drøfter det konkret i København. Jeg synes, det er et emne, der egner sig mest til en lokal afgørelse, sagde Anders Fogh Rasmussen på pressemødet.
SF har netop genfremsat et beslutningsforslag som skal give kommunerne lov til at opkræve kørselsafgifter. Indtægterne skal øremærkes til forbedringer af den kollektive trafik.
Men Det Konservative Folkeparti vender sig i stærke vendinger imod de nye signaler fra Venstre.
- Kommunerne skal ikke have mulighed for at indføre en ny skatteskrue over for danske bilister efter frit-valg princippet, siger politisk ordfører Pia Christmas-Møller (K).
- Udgangspunktet må under alle omstændigheder være, at danske bilister ikke pålægges endnu flere udgifter, end de allerede har i dag. Derfor hænger det heller ikke økonomisk sammen, hvis kommunerne får lov til at indføre road-pricing, mens det så skal være staten, der kompenserer bilisternes ekstra udgifter i form af nedsættelse af andre skatter og afgifter, siger Pia Christmas-Møller.
Glæder sig på forskud
I London har road-pricing været en succes, som har begrænset trafikken og givet mere plads til busser og bløde trafikanter. Ved hjælp af kameraer bliver bilernes nummerplader registreret, hvorefter bilejerne får et giroindbetalingskort ind ad brevsprækken.
Både Københavns overborgmester, Lars Engberg (S) og Århus' borgmester Louise Gade (V) glæder sig over Venstres kursskifte, måske lidt for tidligt.
Lars Engberg vil ikke udelukke at københavnerne skal stemme om raod-pricing, hvis ideen tillades i Folketinget.
- Men først er der en lang række ting, vi skal have afklaret - ikke mindst med omegnskommunerne. Pendlertrafikken går begge veje, og kørselsafgifter er ikke udelukkende et københavnsk anliggende, siger han.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.