dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Hver tredje folkeskole bryder lov om mobning

Mette With Hagensen, der er formand for skolebestyrelserne, erkender, at der er elever, der bliver svigtet
29. JUN 2015 7.14

I Danmark har skolen et ansvar for at fremme trivsel og undgå mobning, men 36 pct. af landets folkeskoler har ikke udarbejdet den antimobbestrategi, som loven kræver, at de har. Det skriver Politiken mandag.

Bag tallene ligger en ny undersøgelse, som Red Barnet har lavet i samarbejde med landsorganisationen for skolebestyrelser, Skole og Forældre.

Naja Kinch Sohn, projektkoordinator i Red Barnet, kalder resultatet stærkt bekymrende:

- Vi har talt med elever og lærere på skoler, der ikke har en antimobbestrategi. De fortæller, at de ikke føler sig klædt på til at håndtere mobning, når de støder på det.

Stærk signalværdi
- En antimobbestrategi er første skridt til at tage fælles ansvar for mobning og sikre, at alle på skolen – både lærere, pædagoger, elever, forældre og ledelse – ved, hvad de skal gøre, når det opstår, siger Naja Kinch Sohn til Politiken.

Undersøgelsen, der bygger på svar fra 316 skolebestyrelsesformænd, viser også, at 57 pct. af skolerne har en antimobbestrategi, mens 7 pct. ikke ved, om de har en. Mange af dem, der ikke har en strategi, svarer dog, at de har et værdiregelsæt på skolen.

Men det er ikke nok, siger jurist og forsker i mobning Helle Rabøl Hansen fra Institut for Uddannelse og Pædagogik ved Aarhus Universitet.

- Der er en meget stærk signalværdi i at have en antimobbestrategi, og der ligger en stærk forpligtelse i det. Det er ikke blot et spørgsmål om, hvorvidt skolerne vil have en. De skal have en, siger Helle Rabøl Hansen til Politiken.

For dårligt
Silke J. Fogelberg, der er formand for Danske Skoleelever, kalder det 'for dårligt', at så mange skoler ikke har en antimobbestrategi.

- Skolerne skal tage ansvar for, at eleverne trives, fordi det er afgørende for deres læring. Vi har aldrig rigtig haft en åben dialog i folkeskolen om, hvad mobning gør ved mennesker. Aldrig en rigtig seriøs snak om, hvor forfærdeligt det egentlig er, siger Silke J. Fogelberg til Politiken.

Sidste år viste en undersøgelse fra Dansk Center for Undervisningsmiljø, at 20 pct. af de ældste elever og 12 pct. af mellemtrinseleverne har oplevet at blive mobbet i løbet af skoleåret.

Mette With Hagensen, der er formand for skolebestyrelserne, som har ansvaret for antimobbestrategierne, siger, at loven skal overholdes, og hun erkender, at der er elever, der bliver svigtet.

- Mange af skolebestyrelserne ved ikke, at det er deres opgave, men vi har informeret om det og sendt håndbøger ud til dem. Undersøgelsen her bliver en øjenåbner, og jeg er sikker på, at de nu sætter fokus på antimobbestrategierne, siger Mette With Hagensen til Politiken.

Ritzau

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/hver-tredje-folkeskole-bryder-lov-om-mobning

GDPR