Omkring 10 pct. af Gentofte borgerne benytter sig i dag af kommunens digitale selvbetjeningsløsninger
GENTOFTE: Gentofte Kommune har positive oplevelser af borgernes brug af de digitale selvbetjeningsløsninger. Antallet af brugere er fordoblet den sidste måned - omkring 10 pct. af Gentofte borgerne benytter sig i dag af kommunens digitale selvbetjeningsløsninger, lyder det fra kommunen.
Her anses det for at være kommunens ansvar at gøre borgerne opmærksom på, at de kan spare tid ved at gå ind på kommunens hjemmeside og betjene sig selv. Det har medført en fordobling af antallet af brugere af kommunens selvbetjeningsløsning (kaldet Genvej) i løbet af den sidste måned.
Kommune oplyser løbende via kampagner for at fortælle borgerne, at det er meget nemmere for dem at betjene sig selv ved hjælp af Genvej. Blandt tiltagene er ’åbent hus’ arrangementer og undervisning på bibliotekerne, hvor borgerne kan få hjælp til selvbetjening. Også medarbejderne i kommunen henviser aktivt borgerne til Genvej.
I det hele taget er digital udvikling i fokus i Gentofte, hvor det anses for at være en selvfølgelig forudsætning, at selvbetjeningssystemerne er velfungerende for både kommunen og borgerne.
Borgerne er blandt andet glade for at kunne skrive deres barn op til daginstitution. Gentofte får ca. 120 elektroniske ansøgninger til opskrivning til daginstitution pr. måned - og kun ca. 60 ansøgninger på papir om måneden. Og de mange elektroniske ansøgninger har gjort kommunens administration af pladsopskrivning meget mere effektiv.
Aflæsning af vandforbrug og indskrivning til skole er andre populære selvbetjeningsløsninger. Foreløbig har ca. 28 pct. af forældrene i Gentofte Kommune skrevet deres barn op til skolestart i 2009, og ud af disse har hele 89 procent gjort det via kommunens selvbetjeningsløsning Genvej frem for pr. papirblanket.
Kommunen opfordrer forældrene til at benytte Genvej ved at sende en pjece om skoleindskrivning i Genvej til forældrene og ikke en papirblanket.
Og borgerne i Gentofte Kommune efterspørger endnu flere digitale selvbetjeningsløsninger:
- Vi får ofte henvendelser fra borgere, der spørger, om vi ikke også kan gøre f.eks. det at søge kørekort digitalt. Derfor har vi fokus på videreudviklingen af de digitale selvbetjeningsløsninger. Blandt andet har vi netop lanceret en BørneGenvej, der giver forældre mulighed for at følge med i deres børns hverdag på daginstitutionen, fortæller digitaliseringschef Tina Iversen.
Her anses det for at være kommunens ansvar at gøre borgerne opmærksom på, at de kan spare tid ved at gå ind på kommunens hjemmeside og betjene sig selv. Det har medført en fordobling af antallet af brugere af kommunens selvbetjeningsløsning (kaldet Genvej) i løbet af den sidste måned.
Kommune oplyser løbende via kampagner for at fortælle borgerne, at det er meget nemmere for dem at betjene sig selv ved hjælp af Genvej. Blandt tiltagene er ’åbent hus’ arrangementer og undervisning på bibliotekerne, hvor borgerne kan få hjælp til selvbetjening. Også medarbejderne i kommunen henviser aktivt borgerne til Genvej.
I det hele taget er digital udvikling i fokus i Gentofte, hvor det anses for at være en selvfølgelig forudsætning, at selvbetjeningssystemerne er velfungerende for både kommunen og borgerne.
Borgerne er blandt andet glade for at kunne skrive deres barn op til daginstitution. Gentofte får ca. 120 elektroniske ansøgninger til opskrivning til daginstitution pr. måned - og kun ca. 60 ansøgninger på papir om måneden. Og de mange elektroniske ansøgninger har gjort kommunens administration af pladsopskrivning meget mere effektiv.
Aflæsning af vandforbrug og indskrivning til skole er andre populære selvbetjeningsløsninger. Foreløbig har ca. 28 pct. af forældrene i Gentofte Kommune skrevet deres barn op til skolestart i 2009, og ud af disse har hele 89 procent gjort det via kommunens selvbetjeningsløsning Genvej frem for pr. papirblanket.
Kommunen opfordrer forældrene til at benytte Genvej ved at sende en pjece om skoleindskrivning i Genvej til forældrene og ikke en papirblanket.
Og borgerne i Gentofte Kommune efterspørger endnu flere digitale selvbetjeningsløsninger:
- Vi får ofte henvendelser fra borgere, der spørger, om vi ikke også kan gøre f.eks. det at søge kørekort digitalt. Derfor har vi fokus på videreudviklingen af de digitale selvbetjeningsløsninger. Blandt andet har vi netop lanceret en BørneGenvej, der giver forældre mulighed for at følge med i deres børns hverdag på daginstitutionen, fortæller digitaliseringschef Tina Iversen.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.