
Datatilsynet udtaler alvorlig kritik af Fynbus for ikke at have oplyst sine kunder godt nok om, hvordan personoplysninger gemmes og behandles. De er heller ikke blevet givet til kunderne i forbindelse med indsamlingen. Dem har de selv skullet søge frem.
Det giver anledning til kritik, oplyser tilsynet. Desuden har selskabets privatlivspolitik ikke nok information til at opfylde oplysningspligten, og det er i strid med databeskyttelsesforordningens kapitel 13.
Det er privatlivspolitikken på Fynbus' digitale løsninger som webshop.fynbus.dk, fynbus.flextrafik.dk og fynbusbestilling.dk, det halter med.
Fynbus erkender problemet
Produkt- og markedschef hos Fynbus Jan Gudmann Hansen erkender over for Version2, at selskabet har været for langsomme til at få privatlivspolitikken opdateret.
- Der er gået for lang tid, og vi har været for uopmærksomme på det her punkt. Vi gør vores bedste med de ressourcer, vi har, og den hjælp vi kan få. Jeg kan ikke svare dig på, hvorfor den ikke var på plads, men nu får vi det rettet, siger Jan Gudmann Hansen til Version2.
Der har været ført skriftligt tilsyn siden efteråret, hvor fokus har været på den såkaldt daglige overvågning. Fynbus er ejet af Region Syddanmark og de ni kommuner på Fyn og Langeland.
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.