Højtuddannede fravælger københavnske skoler med mange indvandrerelever
6. MAJ 2007 19.33
Hvis mere end hver tredje elev har indvandrerbaggrund i en skoleklasse, er det for danske forældre vendepunktet i forhold til at fravælge den lokale folkeskole. Det er specielt de højtuddannede forældre, der fravælger skolen, viser en ny undersøgelse fra AKF, Anvendt Kommunal Forskning.
Ifølge undersøgelsen, som tester sammenhængen mellem andelen af elever med indvandrerbaggrund i den lokale folkeskole og forældres adfærd i forhold til at fravælge skoler i København, er der ingen direkte sammenhæng mellem skolens elevsammensætning og sandsynligheden for at fravælge skolen, så længe andelen af indvandrerelever er under 25-35 pct.
Men overskrides denne grænse, er sandsynligheden for, at elever med dansk baggrund fravælger skolen betydeligt højere. Er der mellem 35-60 pct. indvandrerelever i skolen, stiger sandsynligheden for at fravælge skolen med 25-30 pct.. Og for endnu højere koncentrationer stiger den med mellem 40 og 50 pct. i forhold til skoler med meget få elever med indvandrerbaggrund.
Højt uddannede flytter børn
Der er desuden en tendens til, at flere højtuddannede forældre fravælger skoler med stigende koncentrationer af indvandrerelever end lavtuddannede forældre. Men der er ikke tegn på, at de familier med dansk baggrund skelner mellem forskellige karakteristika hos indvandrerne på den lokale skole, fx om hvor stor en del der er første‑ eller andengenerationsindvandrere, har højt- eller lavtuddannede forældre eller taler dansk eller et andet sprog i hjemmet.
Billedet ser anderledes ud, hvis man ser på den adfærd, familier med indvandrerbaggrund har i forhold til at fravælge skoler. 20 pct. af indvandrerne, som hovedsageligt taler dansk i hjemmet, fravælger ikke alene skoler som følge af høje indvandrerkoncentrationer. De fravælger frem for alt skoler med særligt mange elever, som har lavtuddannede forældre. Omvendt reagerer 80% af de indvandrere, som taler et andet sprog end dansk i hjemmet slet ikke på elevsammensætningen i skolen.
Jævn fordeling
Ifølge seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid, som står bag undersøgelsen, ville elevflugten fra skolerne i København sandsynligvis kunne reduceres, hvis elever med både dansk- og indvandrerbaggrund bliver jævnt fordelt over alle folkeskolerne. Der er nemlig »kun« 30 pct. elever med indvandrerbaggrund som helhed i København.
- Men med den eksisterende bopælsmæssige polarisering er det for en del skoledistrikter ikke realistisk at nedbringe den danske elevflugt væsentligt. Ikke medmindre skolemyndighederne griber ind for at sikre en mere lige fordeling på tværs af skoledistrikterne. Og her er Københavns Kommunes initiativ med at fremme en mere lige fordeling af elever med forskellig etnicitet ? den såkaldte Københavnermodel for Integration ? et første skridt i den rigtige retning«, vurderer Beatrice Schindler Rangvid.
Katastrofe
Socialdemokraterne betegner udviklingen som en katastrofe:
- Det er en katastrofe for den danske folkeskole, at eliten vælger den lokale folkeskole fra, hvis der er for mange tosprogede elever. Og det er ufatteligt, at undervisningsministerens svar er, at det frie skolevalg er en del af løsningen, siger socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini.
- AKF's nye rapport dokumenterer sort på hvidt, at det frie skolevalg alene er til gavn for eliten. Hvad enten det er ressourcestærke danske forældre eller indvandrerforældre. Det kræver en ambitiøs politisk indsats, hvis vi ønsker at have en mangfoldig folkeskole, der giver alle børn lige chancer. Ikke kun elitens børn, siger Christine Antorini (S).
Ifølge undersøgelsen, som tester sammenhængen mellem andelen af elever med indvandrerbaggrund i den lokale folkeskole og forældres adfærd i forhold til at fravælge skoler i København, er der ingen direkte sammenhæng mellem skolens elevsammensætning og sandsynligheden for at fravælge skolen, så længe andelen af indvandrerelever er under 25-35 pct.
Men overskrides denne grænse, er sandsynligheden for, at elever med dansk baggrund fravælger skolen betydeligt højere. Er der mellem 35-60 pct. indvandrerelever i skolen, stiger sandsynligheden for at fravælge skolen med 25-30 pct.. Og for endnu højere koncentrationer stiger den med mellem 40 og 50 pct. i forhold til skoler med meget få elever med indvandrerbaggrund.
Højt uddannede flytter børn
Der er desuden en tendens til, at flere højtuddannede forældre fravælger skoler med stigende koncentrationer af indvandrerelever end lavtuddannede forældre. Men der er ikke tegn på, at de familier med dansk baggrund skelner mellem forskellige karakteristika hos indvandrerne på den lokale skole, fx om hvor stor en del der er første‑ eller andengenerationsindvandrere, har højt- eller lavtuddannede forældre eller taler dansk eller et andet sprog i hjemmet.
Billedet ser anderledes ud, hvis man ser på den adfærd, familier med indvandrerbaggrund har i forhold til at fravælge skoler. 20 pct. af indvandrerne, som hovedsageligt taler dansk i hjemmet, fravælger ikke alene skoler som følge af høje indvandrerkoncentrationer. De fravælger frem for alt skoler med særligt mange elever, som har lavtuddannede forældre. Omvendt reagerer 80% af de indvandrere, som taler et andet sprog end dansk i hjemmet slet ikke på elevsammensætningen i skolen.
Jævn fordeling
Ifølge seniorforsker Beatrice Schindler Rangvid, som står bag undersøgelsen, ville elevflugten fra skolerne i København sandsynligvis kunne reduceres, hvis elever med både dansk- og indvandrerbaggrund bliver jævnt fordelt over alle folkeskolerne. Der er nemlig »kun« 30 pct. elever med indvandrerbaggrund som helhed i København.
- Men med den eksisterende bopælsmæssige polarisering er det for en del skoledistrikter ikke realistisk at nedbringe den danske elevflugt væsentligt. Ikke medmindre skolemyndighederne griber ind for at sikre en mere lige fordeling på tværs af skoledistrikterne. Og her er Københavns Kommunes initiativ med at fremme en mere lige fordeling af elever med forskellig etnicitet ? den såkaldte Københavnermodel for Integration ? et første skridt i den rigtige retning«, vurderer Beatrice Schindler Rangvid.
Katastrofe
Socialdemokraterne betegner udviklingen som en katastrofe:
- Det er en katastrofe for den danske folkeskole, at eliten vælger den lokale folkeskole fra, hvis der er for mange tosprogede elever. Og det er ufatteligt, at undervisningsministerens svar er, at det frie skolevalg er en del af løsningen, siger socialdemokraternes uddannelsesordfører, Christine Antorini.
- AKF's nye rapport dokumenterer sort på hvidt, at det frie skolevalg alene er til gavn for eliten. Hvad enten det er ressourcestærke danske forældre eller indvandrerforældre. Det kræver en ambitiøs politisk indsats, hvis vi ønsker at have en mangfoldig folkeskole, der giver alle børn lige chancer. Ikke kun elitens børn, siger Christine Antorini (S).
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.