Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Forsøg i Fredericia: Læs højt for hunden

Forsøg med det såkaldte læsekoncept 'Paws for Reading' får nu støtte fra Trygfonden, så det kan fortsætte til gavn for børn med læse-vanskeligheder
20. OKT 2011 7.00

FREDERICIA: Sidste vinter gennemførte Fredericia Bibliotek og Pædagogisk Udvikling i Kommunen et forsøg, hvor man tilbød usikre læsere i alderen 9-12 år at læse højt for specialtrænede hunde fra Nordjyllands Dyreadfærdsklinik. Projektet var en stor succes, og nu har Trygfonden ydet økonomisk støtte, så projektet kan genoptages, fortæller kommunen i en presssemeddelelse.

- Forældre og børn var vildt begejstrede, og flere af dem oplevede, at det var startskuddet til, at barnet for alvor fik mod på og lyst til at læse i fritiden. Derfor er vi rigtig glade for, at vi nu får mulighed for at gå et skridt videre med projektet, siger bibliotekar Lone Petersen.

Læsekonceptet hedder Paws for Reading og stammer fra USA, hvor det er velkendt og udbredt. Herhjemme er konceptet derimod stort set ukendt, og derfor er der vigtig viden at hente i projektet på Fredericia Bibliotek.

- Læsekonceptet går ud på, at svage og usikre læsere læser højt for en specialtrænet terapihund. Det har tilsyneladende den effekt, at børnene slapper af og bliver trygge, fordi hunden lytter uden at stille krav. Da vi gennemførte forsøget sidste vinter, kunne vi se, at børnene fik en rigtig god læseoplevelse ud af det, men vi havde ikke mulighed for at lave en tæt opfølgning og evaluering. Det har vi til gengæld nu her i anden runde, fortæller pædagogisk udviklingskonsulent Elise Venndt.

Det gælder lysten
Planlægningen løber hen over efteråret, og selve projektet vil blive gennemført i foråret 2012. 12 børn vil blive tilbudt et forløb med højtlæsning for hunde over tre gange, og ligesom sidste vinter vil rammen for højtlæsningen være Fredericia Bibliotek på søndage. Det er vigtigt for at understøtte, at det er lysten - og ikke skolen - der skal bære læsningen livet igennem.

PPR (Pædagogisk Psykologisk Rådgivning) vil undervejs observere og interviewe børnene for at blive klogere på, hvordan de særlige omstændigheder er med til at højne børnenes læselyst og læseglæde.

- Når resultaterne foreligger, vil vi formidle dem til andre kommuner, så konceptet kan udbredes til gavn for de børn, der har svært ved for alvor at få hul på læsningen, fortæller Elise Venndt. Hun pointerer samtidig, at projektet er et godt eksempel på et frugtbart samarbejde mellem skole og bibliotek, hvor de forskellige rammer og faglige kompetencer supplerer hinanden rigtig godt.

Checken fra Trygfonden lyder på 83.000 kr.

mou