dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
AKTUELT:Finanslov 2026BeredskabGrøn trepartBudget 2026Podcast: Ledelse i forandringKV25Kunstig Intelligens
Foto: Anders Rye Jensen, Polfoto.

Forældres deltagelse er afgørende for børns læsning

Der er store læringsmæssige gevinster ved at inddrage forældrene i børns læsning. Det viser forskningsprojektet READ, der omfatter 1.500 elever i anden og tredje klasse i Aarhus
9. MAJ 2016 9.42

AARHUS: Der er store læringsmæssige gevinster ved at inddrage forældrene i børns læsning. Det er den klare konklusion af forskningsprojektet READ, der er udført i samarbejde mellem Aarhus Universitet, Aarhus Kommune og VIA University College.

Effekten af at involvere forældrene svarer til to voksne i klassen eller fire timers ekstra danskundervisning om ugen i 4 måneder i 4. klasse. Især elever med forældre, der opfatter deres børns evner til at læse som fastlåste, har vist stor fremgang. Også børn med en anden etnicitet end dansk har profiteret af indsatsen.

Projektet READ har omfattet cirka 1.500 aarhusianske elever i 2. og 3. klasse og har haft til formål at få børn og forældre til at læse mere sammen i hjemmet.
Eleverne har ad to omgange fået udleveret bøger til selvlæsning, mens forældrene har fået konkret vejledning til bedst muligt at støtte og hjælpe deres børn til at læse og forstå teksterne. I vejledningen af forældrene er der lagt vægt på, at forældrene ikke fokuserer på resultatet – hvor korrekt børnene læser – men snarere opmuntrer og roser børnene for deres indsats. Resultaterne viser, at eleverne efter to måneder havde haft, hvad der svarer til fire måneders fremgang i læseevner.

Forældre er en ressource
Børn og unge-rådmand i Aarhus Kommune, Bünyamin Simsek (V), glæder sig over de gode resultater.

- Resultaterne af READ er bemærkelsesværdige og understreger, at forældrene spiller en afgørende rolle ikke blot for børnenes trivsel, men også når det gælder faglig formåen. Forældrene er vores vigtigste samarbejdspartnere, og vi skal være bedre til at inddrage forældrene som en ressource, siger Bünyamin Simsek.

Undervisningsminister Ellen Trane Nørby (V) har med interesse fulgt det aarhusianske projekt.

- Der er et stort potentiale i at styrke samarbejdet mellem skole og hjem med forholdsvis simple greb, som at inddrage forældrene i børns læsning. Det er især interessant, at de elever hvor forældrene ser børnenes læseevner som fastlåste, virkelig rykker. Det understreger, at vi skal aktivere forældrene og styrke dialogen mellem skole og hjem. Når skole og hjem står skulder ved skulder for børns læring, gør det en forskel, siger Ellen Trane Nørby.

 

FAKTA om READ
Børn og Unge i Aarhus har gennemført forskningsprojektet READ i samarbejde med TrygFondens Børneforskningscenter ved Aarhus Universitet og VIA University College. Projektet har haft til formål at undersøge, hvorvidt en relativ enkel indsats kan højne forældrenes engagement og samproduktion med skolen med fokus på udviklingen af barnets faglige kompetencer inden for læsning og matematik.

29 aarhusianske folkeskoler har deltaget med 2. og/eller 3. klasse; halvdelen af de i alt 133 klasser er ved lodtrækning udpeget til indsatsgruppe og halvdelen til sammenligningsgruppe. I alt har cirka 1500 elever deltaget i projektet. Udover at eleverne har fået udleveret bøger til selvlæsning og forældrene er blevet vejledt i at hjælpe deres barn til at læse og forstå teksterne, er der lavet en film som inspiration til, hvordan forældrene kan læse med deres barn. Filmen er oversat til fem sprog, mens bøger og forældrevejledning foreligger på 10 sprog.

pv

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/foraeldres-deltagelse-er-afgoerende-for-boerns-laesning

GDPR