LOLLAND: Tunnelen under Femern Bælt bliver nu 2,8 milliarder kroner dyrere end tidligere beregnet, skriver Altinget.
Prishoppet skyldes, at Femern A/S indstiller, at tunnel-elementerne skal støbes i Rødbyhavn. I budgettet for tunnelen var det forudset, at det skulle foregå i Polen, hvor især lønomkostningerne er langt lavere.
Beslutningen betyder, at den samlede pris for tunnelen, som finansieres af de kommende brugere, stiger til i alt 40,7 mia. kr., og at tilbagebetalingstiden forlænges med tre år til 2039.
Det er Femern A/S, som har indstillet, at elementerne skal bygges i Rødbyhavn. På onsdag i næste uge skal forligskredsen - alle partier bortset fra Enhedslisten - træffe den endelige beslutning.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.