
Regeringen vil fremsætte lovforslag, der fjerner sammenhængen mellem færgetilskud og brotakster over Storebælt
Rederierne Scandlines og Mols-Linien spiller en central rolle i de fastkørte forhandlinger om lavere brotakster over Storebælt. Regeringen, de radikale samt Socialdemokraterne er enige om nedsættelsen af taksterne, men ikke om den kompensation, som de to rederier ifølge lovgivningen har krav på i dag.
Nu fremlægger regeringen ifølge TV2 Øst et nyt lovforslag, som betyder at sammenhængen mellem Storebæltsforbindelsen og færgeruterne nord og syd for broen fjernes. I det nye forsalg nævnes færgeruterne ikke med et ord.
Det Radikale Venstre vil ikke støtte forslaget. Det vil nemlig betyde at eventuelle tilskud til færgedriften skal findes i Finansministeriets budget, og det kan ifølge De Radikales trafikordfører Martin Lidegaard blive meget vanskeligt.
- Jeg synes, det er dybt problematisk og jeg frygter, at man er ved at droppe sammenhængen mellem Storebæltsbroen og færgeruterne, siger Martin Lidegaard.
Det er formentlig hensyn til EU-lovgivningen, som har givet inspiration til forslaget. Staten må ikke længere give direkte billettilskud eller driftstilskud til rederierne. I forbindelse med den kommende taktsnedsættelse har folketingspartierne været nødt til at overveje at købe rederiernes færgeanlæg eller udbygge vejforbindelserne til færgehavnene, for at leve op til kompensations-pligten.
Forligspartierne bag Storebæltsforbindelsen vil nedsætte brotaksten for en personbil til omkring 200 kroner. en enkeltbillet fra Odden til Århus med Mols-Linien koster i dag 425 kroner.
Indtil flere møder mellem Mols-Linien og Transport- og Energiministeriet er hidtil endt uden resultat. Samtidig har Århus' borgmester Louise Gade (V) forsøgt at påvirke forhandlingerne, ved at skrive til Folketinget og kræve, at Mols-Linien tilgodeses.
lg
Nu fremlægger regeringen ifølge TV2 Øst et nyt lovforslag, som betyder at sammenhængen mellem Storebæltsforbindelsen og færgeruterne nord og syd for broen fjernes. I det nye forsalg nævnes færgeruterne ikke med et ord.
Det Radikale Venstre vil ikke støtte forslaget. Det vil nemlig betyde at eventuelle tilskud til færgedriften skal findes i Finansministeriets budget, og det kan ifølge De Radikales trafikordfører Martin Lidegaard blive meget vanskeligt.
- Jeg synes, det er dybt problematisk og jeg frygter, at man er ved at droppe sammenhængen mellem Storebæltsbroen og færgeruterne, siger Martin Lidegaard.
Det er formentlig hensyn til EU-lovgivningen, som har givet inspiration til forslaget. Staten må ikke længere give direkte billettilskud eller driftstilskud til rederierne. I forbindelse med den kommende taktsnedsættelse har folketingspartierne været nødt til at overveje at købe rederiernes færgeanlæg eller udbygge vejforbindelserne til færgehavnene, for at leve op til kompensations-pligten.
Forligspartierne bag Storebæltsforbindelsen vil nedsætte brotaksten for en personbil til omkring 200 kroner. en enkeltbillet fra Odden til Århus med Mols-Linien koster i dag 425 kroner.
Indtil flere møder mellem Mols-Linien og Transport- og Energiministeriet er hidtil endt uden resultat. Samtidig har Århus' borgmester Louise Gade (V) forsøgt at påvirke forhandlingerne, ved at skrive til Folketinget og kræve, at Mols-Linien tilgodeses.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.