EU vil øge andelen af vedvarende energi til 20 procent i 2020
BRUXELLES: Lige nu foregår der intense forhandlinger i trekanten mellem EU-kommissionen, EU-parlamentet og de nationale rege-ringer i Rådet om, hvordan spillereglerne skal strikkes sammen.
Frem til 2020 skal EU’s 27 medlemslande investere milliarder af kroner i vedvarende energi (VE). Netop i disse uger spidser diskussionen til i Bruxelles om, hvordan spillereg-lerne bliver, når EU skal øge VE-andelen fra 8,5 til 20 procent på blot 12 år. EU-parlamentets ’energiudvalg’ har VE-direktivet på dagsordenen i september.
- Der ligger 1.200 ændringsforslag fra mine kolleger og mig. Dertil kommer en række kom-promisforslag, siger MEP Britta Thomsen (S), der i denne sag er skyggeordfører på forsla-get og dermed en del af inderkredsen omkring forslagets design. Britta Thomsen forventer ifølge bladet El & Energi et ’drama’ især på mødet den 11. september. Tidligere energi-sager har vist, at der er store nationale følelser på spil.
Et af de største stridspunkter drejer sig om, hvilken fordelingsnøgle målet skal nås ud fra. VE-målet på de 20 procent bliver fordelt på de enkelte lande, så Danmark skal øge sin VE-andel fra 17 til 30 procent. Nogle lande protesterer kraftigt over målene.
VE-beviser
En anden strid står om handel med VE-beviser. For at nå målene på en relativ billig måde har EU-kommissionen foreslået, at de enkelte lande kan handle indbyrdes.
Altså: Hvis Danmark overopfylder sit mål, så kan vi sælge ’overskuddet’ til Polen. EU-kommissionen har også foreslået, at også private virksomheder kan handle VE-beviser. Det vil på tværs af landegrænser stimulere den private sektors interesse i de økonomisk mest sunde pro-jekter, lyder et af argumenterne. Et flertal af EU’s ministre ser ud til at afvise handel mel-lem private virksomheder.
Chefkonsulent Annette Schneider fra Dansk Energi siger, at det er vigtigt at sikre, at de nye VE-anlæg, hvad enten det drejer sig om vindmøller, biomasse, solenergi eller andet, bliver placeret dér, hvor der er ressourcer, og hvor det er omkostningseffektivt.
- I en række af de nye medlemslande er der et stort udbygningsbehov, men der er ikke penge til at udnytte de store muligheder. Hvis vi får et marked, så vil private kunne se en god forretning i at investere i projekter, siger Annette Schneider.
EU-kommissionen skønner, at besparelsen ved at indføre VE-beviser i stedet for nationale støttesystemer løber op i 60 mia. kr./år fra 2020 og frem.
Frem til 2020 skal EU’s 27 medlemslande investere milliarder af kroner i vedvarende energi (VE). Netop i disse uger spidser diskussionen til i Bruxelles om, hvordan spillereg-lerne bliver, når EU skal øge VE-andelen fra 8,5 til 20 procent på blot 12 år. EU-parlamentets ’energiudvalg’ har VE-direktivet på dagsordenen i september.
- Der ligger 1.200 ændringsforslag fra mine kolleger og mig. Dertil kommer en række kom-promisforslag, siger MEP Britta Thomsen (S), der i denne sag er skyggeordfører på forsla-get og dermed en del af inderkredsen omkring forslagets design. Britta Thomsen forventer ifølge bladet El & Energi et ’drama’ især på mødet den 11. september. Tidligere energi-sager har vist, at der er store nationale følelser på spil.
Et af de største stridspunkter drejer sig om, hvilken fordelingsnøgle målet skal nås ud fra. VE-målet på de 20 procent bliver fordelt på de enkelte lande, så Danmark skal øge sin VE-andel fra 17 til 30 procent. Nogle lande protesterer kraftigt over målene.
VE-beviser
En anden strid står om handel med VE-beviser. For at nå målene på en relativ billig måde har EU-kommissionen foreslået, at de enkelte lande kan handle indbyrdes.
Altså: Hvis Danmark overopfylder sit mål, så kan vi sælge ’overskuddet’ til Polen. EU-kommissionen har også foreslået, at også private virksomheder kan handle VE-beviser. Det vil på tværs af landegrænser stimulere den private sektors interesse i de økonomisk mest sunde pro-jekter, lyder et af argumenterne. Et flertal af EU’s ministre ser ud til at afvise handel mel-lem private virksomheder.
Chefkonsulent Annette Schneider fra Dansk Energi siger, at det er vigtigt at sikre, at de nye VE-anlæg, hvad enten det drejer sig om vindmøller, biomasse, solenergi eller andet, bliver placeret dér, hvor der er ressourcer, og hvor det er omkostningseffektivt.
- I en række af de nye medlemslande er der et stort udbygningsbehov, men der er ikke penge til at udnytte de store muligheder. Hvis vi får et marked, så vil private kunne se en god forretning i at investere i projekter, siger Annette Schneider.
EU-kommissionen skønner, at besparelsen ved at indføre VE-beviser i stedet for nationale støttesystemer løber op i 60 mia. kr./år fra 2020 og frem.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.