Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

En luftballon i Sorø skal øge digitaliseringen

Sorø Kommune tager utraditionelle metoder i brug for at flytte borgerne til den digitale kanal
16. APR 2012 10.07

SORØ: En tur i luftballon, billetter til Bruce Springsteen eller en iPhone. Det kan borgerne i Sorø kommune vinde, hvis de tilmelder sig Digital Post inden midt juni.

Står det til kommunen bliver den husstandsomdelte konkurrenceinvitation det sidste, borgerne nogensinde ser på papir fra deres kommune. Målet med konkurrencen er nemlig at få så mange borgere som muligt til at tilmelde sig Digital Post og dermed sige ja til at kommunikere elektronisk med kommunen.

Digital Post er en sikker elektronisk postkasse, hvor man kan kommunikere elektronisk med det offentlige. For borgerne betyder det, at man kan maile med sin kommune, og at man har al sin korrespondance med kommunen samlet ét sted.

For kommunen handler det om at spare penge. På papir, kuverter og porto.

- Hvis alle borgere i Sorø Kommune tilmelder sig Digital Post, kan vi spare over en mio. kr. om året. De fleste vil nok give mig ret i, at vi som kommune kan bruge pengene bedre end på papir og porto, siger borgmester, Ivan Hansen (S).

Hurtig handling sparer millioner
Fra 2015 bliver det et lovkrav at alle borgere i Danmark skal have Digital Post. Men hvorfor vente tre år?

- Hvis borgerne tilmelder sig allerede nu, kan vi spare over 3 mio. kr. Derfor håber vi, at konkurrencen kan motivere de borgere, som ikke allerede har tilmeldt sig Digital Post, til at gøre det, siger Ivan Hansen og fortsætter:

- Vi har valgt at tage utraditionelle metoder i brug for at skabe opmærksomhed. Man forventer ikke at se en konkurrence fra kommunen. Det er anderledes, og vi håber at mange vil deltage og få muligheden for at vinde en tur i luftballon, en iPhone eller en af de andre flotte præmie.

Det er ikke første gang Sorø Kommune griber til utraditionelle midler for at nå de digitale mål. Kommunen har tidligere fået stor opmærksomhed ved at markedsføre selvbetjeningsportalen straXen.dk gennem bl.a. biografreklamer og graffiti. Og det har virket. Antallet af personlige og telefoniske henvendelser til kommunen er faldet drastisk i takt med at flere og flere borgere vælger at betjene sig selv på nettet.

Foto: Flickr

lcl