Hvad har Filskov Kro, Danske Bank og Slikhaar Frisør til fælles?
Ikke meget, skulle man tro.
Men faktisk har de alle tre været genstand for politiske reklame-bommerter, hvor borgmestre er blevet kritiseret for at handle i strid med reglerne og reklamere ulovligt.
Senest bliver borgmester i Billund Kommune Stephanie Storbank (V) kritiseret for et Facebook-opslag fra den 29. oktober i Jydske Vestkysten. Et opslag, hvor hun i selskab med kommunaldirektør Thomas Foged besøger Filskov Kro i Billund Kommune. I opslaget, hvor hun bl.a. ses med to forpagtere af kroen, giver hun stedet sine varmeste anbefalinger og opfordrer til at booke stedet, hvis man mangler et sted at "holde fest, spise en lækker middag eller drikke en god kop kaffe".
Det er hhv. professorer Frederik Waage, der er ekspert i forvaltningsret ved Syddansk Universitet, og professor og forsker i forvaltningsret ved Aalborg Universitet Sten Bønsing, der retter kritikken. Den lyder på, at opslaget fremstår som reklame og dermed er i strid med kommunalfuldmagtsreglerne.
- Hvis den blev taget op hos Ankestyrelsen, ville hun få kritik for det, for hun anbefaler specifikt én kro og ikke branchen som helhed - og det er uden for skiven, fortæller den ene af de to professorer, Frederik Waage, til mediet.
I strid med loven
Sagen om Stephanie Storbank er ikke en enlig svale. Flere borgmestre har tidligere været på kant med kommunalfuldmagtsregler, der bl.a. siger, at en borgmester ikke må reklamere for bestemte virksomheder, da man vurderer, at det ville være unfair overfor konkurrerende virksomheder.
Kommunalfuldmagtsreglerne
- Kommunalfuldmagtsreglerne er baseret på uskrevne retsgrundsætninger, der giver kommunerne mulighed for at varetage opgaver og foretage visse økonomiske dispositioner af økonomisk karakter uden lovhjemmel.
- Reglerne skal sikre, at kommunale handlinger er saglige, tjener fællesskabets interesser og ikke begunstiger enkeltpersoner eller virksomheder uden en klar samfundsmæssig begrundelse.
- Kommunalfuldmagtsreglerne siger bl.a., at kommuner ikke må reklamere for private virksomheder - herunder støtte en privat virksomhed - hverken direkte eller indirekte.
- Overtrædelse kan føre til, at handlinger underkendes af Ankestyrelsen.
Kilde: Ankestyrelsen og KL
Også forhenværende borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S) har ad flere omgange trådt ved siden af. Tilbage i 2018 fik han kritik fra Ankestyrelsen for at medvirke i en Youtube-video for frisørsalonen Slikhaar. Ankestyrelsen udtalte, at "borgmesterens medvirken i videoen konkret fremstod som en anprisning af frisørsalonen frem for andre virksomheder", hvorfor den samlede vurdering lød, "at kommunen havde ydet ulovlig støtte til frisørsalonen."
Eksemplerne er mange og findes på tværs af kommunegrænserne.
F.eks. i Ballerup Kommune, der - ifølge Ankestyrelses afgørelse - ydede indirekte støtte til restaurant Mezz i strid med kommunalfuldmagtsreglerne tilbage i 2022. Og i Kolding, hvor en tidligere borgmester medvirkede i en reklamefilm for et lokalt møbelhus, eller i Ringkøbing-Skjern, der roste kursuscenteret Laugesens Have i Videbæk i 2021.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.