Dobbeltkrum gangbro på Køge Nord Station får pris
Køge Nord Station.

Dobbeltkrum gangbro på Køge Nord Station får pris

225 meter lang passage mellem to perroner kaldes 'nyt rum for komfort og æstetisk nydelse'.
21. FEB 2020 9.56

KØGE: Den nye Køge Nord Station har fået konstruktionsprisen for 2019 for en 225 meter lang gangbro.

Anerkendelsen gælder en 'løsning, der kombinerer avanceret ingeniørteknik og unikt arkitektonisk design i en innovativ løsning til glæde for borgere og samfund. Med sine dobbeltkrumme partier er broen en markant del af den nye stations udtryk og skaber et nyt rum for komfort og æstetisk nydelse'.

Gangbroen er 225 m lang og 6,5 m bred og har til formål af skabe en kort passage mellem perronerne på den ny Køge Nord Station, der blev indviet i maj 2019. Det forventes, at stationen dagligt vil blive benyttet af ca 8.000 passagerer der enten skifter mellem S-tog og fjerntog på stationen eller kommer til stationen med anden transport, herunder benytter 'Park and Ride' faciliteterne øst eller vest for stationen.

Bygherren på projektet er Banedanmark og er en del af det overordnede projekt for ny Bane mellem København og Ringsted. Arkitekter på opgaven har været COBE i samarbejde med Dissing +Weitling. Rådgivende konstruktionsingeniør på projektet er COWI.

Hovedentreprenør har været Bladt Industries A/S, med M J Eriksson og Jorton som underentreprenører på henholdsvis Terrænarbejder & Fundering og Betonarbejder.

 

'IABSE Danmarks konstruktionspris' er indstiftet i 2008 af den danske afdeling af IABSE - Den Internationale Forening for Brobygning og Bærende Konstruktioner - for at anerkende en bemærkelsesværdig, innovativ, kreativ eller på anden måde inspirerende konstruktion; men ikke nødvendigvis den største, længste, højeste eller på anden måde rekordsættende konstruktion.

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt