
- Det ser svært ud. Det er afgørende, at der udvises den nødvendige fleksibilitet fra tysk side, hvis vi skal have sagen på plads, siger transportminister Flemming Hansen (K) til Ingeniøren.
Den pessimistiske udmelding er nye toner. Hidtil har transportministeren og hele regeringen malet broens fremtid i lyse farver og slået knuder på sig selv for at interessere tyskerne i det 40 mia. kr. dyre projekt.
Forhandlingerne, der er foregået i årevis, har været intensiveret de seneste måneder op til den absolut sidste deadline, 10. juli, for at få EU's pulje for transeuropæiske netværk, TEN, til at dække omkring en tredjedel af anlægsomkostningerne.
S står bag regeringen
Nu går der i hvert fald en uge, før Flemming Hansen forhandler videre om en fast forbindelse over Femern Bælt med sin tyske kollega, Wolfgang Tiefensee, siger ministeren til Ingeniøren.
- Vi vil gøre meget for at få beslutningen igennem. En beslutning, der klart er vigtigere for Danmark end for Tyskland, siger Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.
Han bakker 100 procent op bag regeringen og dens beslutning om at bygge en fast forbindelse fra Rødby til Puttgarten, selv om de radikale og Dansk Folkeparti mandag sammen med flere trafikforskere foreslår broen bygget mellem Gedser og Rostock i stedet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.