dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Læreres sygefravær afhænger i høj grad af skolelederens talent for ledelse. (Arkivfoto).
Sletting Tine/Information/Ritzau Scanpix

Nyt studie:
Derfor har nogle folkeskoler højere lærerfravær end andre

Der er stor forskel på læreres sygefravær fra skole til skole, og det er en forskel, som i høj grad hænger sammen med skolelederens talent for ledelse, viser nyt studie.

Der er stor forskel på, hvorfor meget sygefravær lærere har på landets forskellige folkeskoler. Nu afdækker et nyt studie en stor del af årsagen til disse forskelle. Det skriver Politiken. Undersøgelsen viser, at skolelederens talent for ledelse og skolens fraværskultur kan forklare 40 til 60 pct. af forskellen i sygefravær mellem skoler med højt og lavt lærerfravær.

- Sygefravær er altså en variabel størrelse, Det er derfor vigtigt at forstå, hvilke faktorer, der spiller ind på læreres sygefravær, herunder hvilke lederegenskaber, der hhv. fremmer og modvirker fravær. Og skolens ledelse viser sig at spille en ret stor rolle i forhold til lærernes sygefravær, fortæller Morten Bennedsen i en pressemeddelelse. Han er professor i økonomi Morten Bennedsen og står sammen med postdoc Maria Schlier fra Københavns Universitet bag forskningen, der er støttet Rockwool Fonden.

Michael Ziegler (K), der er formand for KL's løn- og personaleudvalg, forklarer, at de "følger rekrutteringssituationen, for der er ikke en lang kø af nye skoleledere, når der bliver slået jobs op," og at de sammen med Skolelederforeningen er meget optaget af, hvordan de kan gøre det mere attraktivt at være skoleleder. 

Mere sygefravær i et job end i et andet

Til analysen har forskerne anvendt data fra Danmarks Statistik, der registrerer fravær for alle lærere, der er ansat på offentlige folkeskoler og gymnasier i Danmark i perioden 2010–2018 – i alt indgår tæt på 450.000 lærere og knap 15.000 skoleledere i undersøgelsen.

Forskerne har undersøgt skolelederens betydning for lærernes sygefravær, ved at kortlægge lærernes sygefravær (inklusive deres brug af retten til barns sygedage) i forbindelse med skift til nyt job og dermed også ny leder. Desuden har de undersøgt, hvor meget fravær, der kan forklares ud fra lærernes individuelle karakteristika og hvor meget, der kan tilskrives skolens kulturelle normer for fravær.

Her konstaterer forskerne, at skolens ledelse i høj grad påvirker den enkelte læreres sygefravær.

- Hvis en lærers fravær primært kan tilskrives indre motivation, vil fraværet være det samme i et nyt job på en ny skole. Modsat, hvis fravær i højere grad skyldes skolens fraværskultur, vil den enkelte lærers fravær ”tilpasse sig” niveauet for fravær på den nye skole. Vi kan i vores data observere, at en lærer fx melder sig mere syg - eller mindre syg - i det ene job end i et andet tilsvarende job, forklarer Morten Bennedsen.

 

Artiklen er opdateret med oplysninger fra Rockwool Fonden

 

ap

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/derfor-har-nogle-folkeskoler-hoejere-laererfravaer-end-andre

GDPR