Danske øer isoleres: Færgepersonale skal beskyttes

Lolland Færgefart har taget skridt til at sikre besætning og øboere mod coronasmitte. Færgefarten har en forpligtelse over for de mange ældre beboere på Askø, Fejø og Femø, siger overfartsleder.

Der tages fredag nye metoder i brug for at forhindre smittespredning af coronavirus på flere af de danske småøer. Lolland Færgefart, der sørger for sejladsen til øerne Femø, Fejø og Askø i Smålandshavet nord for Lolland, vil fredag indføre tiltag, der skal sikre de ansatte og øboerne mod coronavirusset, skriver A4Nu.

Færgeselskabet indfører i dag en række anbefalinger for, hvem der må sejle med færgerne til øerne. Således vil rejsende, som ikke har et akut ærinde på øerne, blive bedt om at tænke sig om en ekstra gang inden de indløser billet til færgerne.

Tiltagene sigter på, at man primært kommer til at sejle med øernes beboere og pendlere til øerne, hjemmepleje, brand og redning samt, at der skal fragtes fødevarer til øerne.

- Vi står ikke som politi og bedømmer, om de skal med eller ikke med. Det må de selv finde ud af, siger overfartsleder Max Møller Christensen til A4 Nu.

- Vi gør det her primært for at beskytte vores besætning. Hvis folk bliver smittet kan vi ikke sejle pendlere og hjemmepleje, så det er også for beboerne på øernes skyld, at vi kommer med opfordringerne, fortsætter han. 

I færgefartens opfordring står der, at 'håndværkere som har et akut ærinde på øerne eller har en konkret aftale med Lolland Færgefart om ærindet på øen' også er i den primære målgruppe. Øboer med øbo-kort kan frit rejse frem og tilbage mod forvisning af øbo-kort.

Ansvar for ældre
- Der er mange ældre mennesker på øerne, og dem har vi et ansvar overfor. Vi vil derfor gerne have at man tænker sig om. Kan det vente til vi har en anden situation, så er det bedst, siger Max Møller Christensen og opfordrer til at man tager det for den positive side.

- Vi har lavet nogle tiltag, som forhåbentlig kan forhindre smitten i at brede sig. Vi kan ikke sige til folk, at de ikke må komme med, og vi kontrollerer ikke folk. Det er ikke vores opgave. Det er en henstilling og appel til folks sunde fornuft, slår overfartslederen fast.

Lolland Færgefarts tre færger sejles af 32 navigatører, som er på arbejde to ad gangen, og med Max Møller Christensens ord, er det 'meningen er at gøre besætningens arbejdstider mere robuste i forhold til, at vi skal kunne sejle selv om nogen bliver syge eller kommer i karantæne'.

Færgefarten følger således myndighedernes anvisninger, og indskærper, at 'om bord på færgerne skal alle blive i deres biler, gående skal opholde sig i salonerne og kun anvende hvert andet sæde samt undgå kontakt med øvrige passagerer samt besætningerne om bord på færgerne'.

Samtidig indføres der fra mandag den 16. marts og indtil videre til 30. marts en reduceret fartplan. Fartplanen vil tage hensyn til pendlerne, erhvervet på øerne samt hjemmeplejen.

MG

 

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev