dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Midtjyske Jernbaner betjener i dag strækningerne med Desirotog i dieseludgaven. Men fremtiden står på batterier.
Region Midtjylland

Danmarks første batteritog sendt i udbud

Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland har sendt syv batteri-togsæt til betjening af ruter i Vestjylland i udbud. De ventes i drift i 2024.
13. APR 2021 8.08

MIDTJYLLAND: Midtjyske Jernbaner og Region Midtjylland har offentliggjort et udbud på batteritog til to strækninger i Vestjylland, og flytter dermed ambitionen om CO2-neutral togdrift et stort skridt nærmere virkeligheden. I alt ønsker det vestjyske jernbaneselskab at investere i syv togsæt, oplyser regionen.

De nye batteritog skal betjene kunderne på strækningerne Vemb-Lemvig-Thyborøn (VLTJ) med tre tog samt Holstebro-Skjern med fire. Sidstnævnte strækning og dermed indkøb af fire af de syv tog er en del af regeringens udspil til en infrastrukturplan, der også indeholder planer om investering i lade-infrastruktur til batteritog i hele landet. 

- I Region Midtjylland har vi gennem flere år arbejdet for at få skiftet dieseltog ud med el. I Østjylland har vi kunnet løse det med en letbane. Det er ikke en mulighed på alle strækninger, men til gengæld er teknologien med batteritog nu moden. Den teknologi skal vi selvfølgelig gribe, og derfor er det glædeligt, at Midtjyske Jernbaner er fremme i skoen, siger Anders Kühnau (S), formand for regionsrådet i Region Midtjylland, der har trafikkøberansvaret på de to strækninger.

Midtjyske Jernbaner leverer togkørslen, mens Midttrafik står for billetsalg og andre passagerrettede aktiviteter.  

 ka 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/danmarks-foerste-batteritog-sendt-i-udbud

GDPR