AARHUS: To partier og en velgørende organisation kritiserer i stærke vendinger, at borgmesteren i Aarhus, Jacob Bundsgaard (S), har brugt mere end 50.000 kr. på at reklamere for et Facebook-opslag om, at han havde uddelt 36.844 kr. til velgørenhed. - At han bruger så mange penge på det her, det er jeg nødt til at tage afstand fra, for jeg synes ikke, det er i orden, siger Knud N. Mathiesen, aarhusiansk byrådsmedlem for DF, skriver Berlingske.
I en video på Facebook i december gjorde Jacob Bundsgaard reklame for velgørenhedstogbanen på Aarhus Banegård, hvor han selv smed en tokrone i banen og så det lille tog sætte i gang. Borgmesterens opslag er siden blevet delt af flere end 200 mennesker og har fået mere end 7.000 likes og 500 kommentarer. Af Facebooks åbne reklamelister kan man se, at der er brugt mellem 58.000 og 70.000 kr. på at promovere Facebook-opslaget. Altså et beløb, der er væsentligt større end de 36.488 kr., som togbanen har samlet ind, og som nu er blevet doneret til de otte organisationer.
Tænker du nogle gange over, hvad der mon bliver af alle de to-kroner, der puttes i modeljernbanen fra 1962, der stadig...
Slået op af Jacob Bundsgaard Tirsdag den 10. december 2019
Annoncen er ikke oprettet af borgmesteren selv, men af en ansat i Socialdemokratiets Aarhus-afdeling. Det fremgår dog af annoncerne, at de er betalt af Jacob Bundsgaard. Af listerne fremgår det også, at opslaget er blevet promoveret tre gange, og at det er blevet set af knap 1,2 mio. brugere. Ifølge Louise Cathrine Nørmark, som er medstifter af Bedre Barsel, der modtog cirka 4.500 kr. fra modeljernbanen, er det 'helt vildt' og 'superærgerligt', at borgmesteren har brugt 'så mange penge' på at promovere sit opslag.' Det har ikke været muligt for Berlingske at få en kommentar fra Jacob Bundsgaard.
Læs historien hos Berlingske
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.