dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi
Molslinjen

Bornholm afviser længere sejltider med Molslinjen: "Det er vores vigtigste og største livsnerve"

Kommunalbestyrelsen på Bornholm ønsker ikke, at Ystad-ruten fremover skal forlænges med 10 minutter, som rederiet ellers havde foreslået.
29. JAN 2025 14.30

BORNHOLM: Nej tak til længere sejltid. Det er meldingen fra Trafikkontaktrådet på Bornholm, der har vendt tommelfingeren nedad til Bornholmslinjens ønske om at forlænge sejltiden på Ystad-ruten fra 80 til 90 minutter. Det skriver Bornholms Tidende

- Det er nok en af de største beslutninger, vi har truffet i rådet, når vi kigger i de tre år, jeg har siddet der. Det er en ret væsentlig ændring af kontrakten, som vi har med Molslinjen, og det er vores vigtigste og største livsnerve til og fra Bornholm, så det er jo helt afgørende med de betingelser, der er i forhold til besejlingen af Bornholm, lød det fra rådets formand Jacob Trøst efter mødets afslutning. 

Selv deltog Bornholmslinjen, der er en del af rederiet Molslinjen A/S, med tre repræsentanter, der skulle fremlægge rederiets sag. Anmodningen begrundes med udbygningen af Rønne Havn, der - ifølge rederiet - har gjort det svært at overholde overfartstiden på ruten.

Udbygning sænker farten 

Mere konkret har udbygningen af Rønne Havn resulteret i en helt ny rute for færgerne, der forudsætter at færgerne skal ned i hastighed otte kilometer tidligere end før havneudbygningen.

"Ændringerne i havnens design har betydet, at færgerne har skullet sejle meget hurtigt for at overholde sejltiderne på 80 minutter, og det har resulteret i et øget forbrug af brændstof på hver tur på små 10 procent. Det er ikke holdbart set i forhold til klima, og det er en meget stor ekstra udgift for rederiet," lød det fra Molslinjens administrerende direktør, Kristian Durhuus, sidste mandag i en pressemeddelelse.

Længere sejltid og mere komplicerede manøvrer har altså resulteret i et forøget olieforbrug - dette er blevet valideret hos det danske, maritime konsulenthus OSK, og beregningerne er præsenteret for Transportministeriet, der har tilsluttet sig analysen og konsekvenserne.

Men efter drøftelser har trafikkontaktrådet altså anbefalet Transportministeriet at sige nej til Molslinjens ønske. Et udfald, der overrasker Molslinjens kommunikationschef, Jesper Maack. I et skriftligt svar til Bornholms Tidende skriver han:

"Det er vi overraskede over. Nu vil vi afvente, om Trafikkontaktrådet har fundet på andre eller bedre ideer til at komme rundt om de udfordringer, ruten er blevet pålagt. Og så vil vi afvente, om Transportministeriet ønsker andet eller mere fra os, inden de træffer en beslutning."

ap

 

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/bornholm-afviser-laengere-sejltider-med-molslinjen-det-er-vores-vigtigste-og-stoerste-livsnerve

GDPR