Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job

Borgerrådgiver: Stram op, kommuner

Forvaltningerne skal forpligte sig til bl.a. at forkorte sagsbehandlingstiderne i kommunen, mener borgerrådgiver
KORT NYT3. MAJ 2012 15.38

KØBENHAVN: Borgerrådgiveren modtog i beretningsåret 2011 det højeste antal klager nogensinde. Der var tale om 1.103 klager til skriftlig behandling og mere end halvdelen af de klagesager, borgerrådgiveren modtog, var behæftet med fejl.

- Mange borgere har brug for hjælp for at få det, som de har krav på og til at få en ligeværdig dialog med kommunen. I mere end 1.100 tilfælde søgte borgerne den hjælp ved henvendelse til mig, konstaterer borgerrådgiver i København Johan Busse i en pressemeddelelse.

Borgerrådgiveren anbefaler derfor, at forvaltningerne forpligter sig til at hæve niveauet for sagsbehandling og forkorte sagsbehandlingstiderne i kommunen.

- Den hjælp, kommunen giver borgerne, bliver ringere, hvis vi ikke har styr på sagsbehandling og svartider. For mange borgere handler det om at skulle vente i måneder eller år på svar fra kommunen eller om, at den information de får, ikke er tilstrækkelig, siger Johan Busse.

Af beretningen fremgår det, at det er Borgerrådgiverens vurdering, at der i 44 pct. af sagerne er tale om fejl, som forhøjer risikoen for, at borgerne lider et retstab, og at der i 16,7 pct. af sagerne er tale om fejl, som forhøjer risikoen for, at afgørelsen i sagen bliver forkert.

tsp