KØBENHAVN: Borgerrådgiveren modtog i beretningsåret 2011 det højeste antal klager nogensinde. Der var tale om 1.103 klager til skriftlig behandling og mere end halvdelen af de klagesager, borgerrådgiveren modtog, var behæftet med fejl.
- Mange borgere har brug for hjælp for at få det, som de har krav på og til at få en ligeværdig dialog med kommunen. I mere end 1.100 tilfælde søgte borgerne den hjælp ved henvendelse til mig, konstaterer borgerrådgiver i København Johan Busse i en pressemeddelelse.
Borgerrådgiveren anbefaler derfor, at forvaltningerne forpligter sig til at hæve niveauet for sagsbehandling og forkorte sagsbehandlingstiderne i kommunen.
- Den hjælp, kommunen giver borgerne, bliver ringere, hvis vi ikke har styr på sagsbehandling og svartider. For mange borgere handler det om at skulle vente i måneder eller år på svar fra kommunen eller om, at den information de får, ikke er tilstrækkelig, siger Johan Busse.
Af beretningen fremgår det, at det er Borgerrådgiverens vurdering, at der i 44 pct. af sagerne er tale om fejl, som forhøjer risikoen for, at borgerne lider et retstab, og at der i 16,7 pct. af sagerne er tale om fejl, som forhøjer risikoen for, at afgørelsen i sagen bliver forkert.
tsp
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.