
Det er nogle af anbefalingerne fra det skolestartudvalg, som undervisningsminister Bertel Haarder (V) og familie- og forbrugerministere Lars Barfoed (K) nedsatte i december 2005. Udvalget består af uafhængige eksperter og forskere.
Udvalget mener at der skal laves en ny indholdsbestemmelse med tilhørende trinmål for undervisningen i den ny 1. klasse. Bestemmelsen bør vægte styrket faglighed og legende tilgang til undervisningen som integrerede værdier i indskolingspædagogikken. Desuden skal der mere dokumentation og evaluering af lærings-praksis i dagtilbuddene.
- Udvalgets rapport er et godt grundlag for de politiske beslutninger, vi skal træffe, siger Bertel Harder, der i løbet af foråret vil indlede politiske forhandlinger med partierne bag folkeskoleloven.
- Jeg vil også godt give udvalget ret i, at der ikke er den store tradition for at dokumentere og evaluere dagtilbuddenes praksis. Derfor vil jeg også følge udvalgets forslag om at udbygge og forbedre dokumentation og evaluering af praksis i dagtilbuddene. Desuden vil jeg også følge forslaget om screeningsmaterialer, således at personalet får redskaber til arbejdet med at understøtte børns sprogudvikling, siger Lars Barfoed.
Blandt udvalgets øvrige anbefalinger kan nævnes:
· Formålsbestemmelsen for dagtilbud bør udbygges med en passus om, at dagtilbuddene i samarbejde med forældre og skolen skal sikre en god overgang til skolen.
· Der bør udarbejdes screeningsmateriale for at styrke arbejdet med børns sprog i dagtilbud og i indskolingen.
· Undervisningspligten bør indtræde den 1. august, i det kalenderår barnet fylder seks år. Senere eller tidligere skolestart kan ske ved enighed mellem forældre, børnehave og skole. Ved tvivl inddrages kommunernes pædagogisk-psykologisk rådgivning (PPR). Sen skolestart søges mindsket ved information, faglig vurdering og dialog med forældrene.
· Der bør indføres mål- og indholdsbeskrivelse for fritidsordningerne ? med respekt for balance og samspil mellem voksenorganiserede og børneinitierede aktiviteter, herunder idrætsaktiviteter og lektiehjælp.
lg
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.