
- Det er på høje tid, at vi får sat skub i mere intelligent styring af trafikken i Danmark. Intelligente trafiksystemer kan bidrage til at reducere såvel irriterende rejsetid som unødig CO2-forurening.
Undersøgelser viser, at intelligente trafiksystemer kan give 20-30 % kortere rejsetid og vil mindske forbruget af brændstof med 10-15 %. Derudover kan informationer om ledige parkeringspladser i sig selv give mindre søgetrafik?, siger Ingeniørforeningens formand, Lars Bytoft.
En undersøgelse, Ingeniørforeningen har gennemført blandt 578 trafikingeniører, viser, at 5 ud af 6 trafikingeniører mener, at intelligente trafiksystemer er vigtige at prioritere i fremtidens trafikpolitik.
Fordelene ved intelligente trafiksystemer er ikke alene for privatbilisterne. Også den kollektive trafik kan forbedres gennem brug af intelligent styring af trafikken.
?Hvis vi indretter systemerne, så de i højere grad prioriterer busserne, kan rejsetiden reduceres med op til en tredjedel. Det vil alt andet lige gøre den kollektive trafik til et mere tillokkende alternativ til privatbilen?, konstaterer Lars Bytoft.
?Skal vi gøre noget alvorligt ved både trængselsproblemerne og CO2-udslippet, så er det tvingende nødvendigt at øge den kollektive trafik betydeligt i de kommende år?, slutter Ingeniørforeningens formand.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.