dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Bedre it i skolen godt for både stærke og svage elever

Både svage og stærke børn lærer mere, hvis it bruges klogt i undervisningen, lyder erfaringen fra Gentofte
27. AUG 2008 16.15
GENTOFTE: Nu er det sikkert og vist. Børn lærer mere, hvis it og nye medier er en naturlig del af undervisningen. Det viser ny rapport fra to forskere på DPU, der har fulgt it i undervisningen på en række skoler i Gentofte.

Scene: Anton, Klara og Philip fra 5. klasse har Natur og teknik og skal holde et oplæg om vulkaner. Den interaktive tavle foran dem viser et kort over Indonesien og Anton tegner en tyk digital streg henover kortet, for at vise, hvor vulkanerne er. Bagefter googler han direkte på tavlen, der har touchscreen, og finder et link til en video af Mt. St. Helens eksplosion.

Dette er fremtidens folkeskole, hvis det står til to forskere, Birgitte Holm Sørensen og Karin Levinsen fra Danmarks Pædagogiske Universitet, der netop har afsluttet en rapport om it og læring i folkeskolen.

Gennem flere år har de fulgt en række it-projekter på skoler i Gentofte, med særligt fokus på fagene dansk, fremmedsprog og natur og teknik. Og nu ligger resultatet klar: Både svage og stærke børn lærer mere, hvis it bruges klogt i undervisningen.

- Børnene er i dag it- og mediespecialister. Og de har lyst til at lære. Det er oplagt at kombinere børns fascination af computerspil med deres lyst til læring og give dem lyst til at lære endnu mere. Det viser projekterne fra Gentofte tydeligt, siger Birgitte Holm Sørensen og Karin Levinsen

Rapporten viser også, at brugen af it i undervisningen kan betyde en positiv ændring i forholdet mellem lærer og elev.

- Flere af lærerne fra Gentofte fortæller, at det faktisk styrker den diffentierede undervisning, fordi der bliver mere plads til at vejlede de svage og stille elever. De stærke og udadvendte elever får samtidig plads til at være opsøgende og nysgerrige, men på en anden måde, siger de to forskere.

For Gentofte Kommune er der stor tilfredshed med rapportens resultater.

- Vi har i en årrække haft fokus på it i undervisningen på alle skolerne i Gentofte og har store ambitioner på området. Nu har vi en rapport, der understreger, at børn lærer mere, hvis medier og computere bruges klogt i undervisningen. Det vil vi naturligvis fortsætte med og dermed sikre, at børnene lærer endnu mere, siger Frank E. Andersen, Direktør for Skole og Fritid.




Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/bedre-it-i-skolen-godt-for-baade-staerke-og-svage-elever

GDPR