Banedanmark uden plan for signaler planlagt til 2021
Foto: Stine Rasmussen, Ritzau Scanpix

Banedanmark uden plan for signaler planlagt til 2021

Problemer med leverandør kan betyde forsinkelser de næste år på Fyn og Sjælland.

Toget er aflyst. Sådan har beskeden lydt 2.886 gange på Svendborgbanen siden januar 2018. 37 pct. af tiden skyldes forsinkelserne signalfejl.

Derfor har det siden 2017 været planen, at Svendborgbanen skulle have nye signaler inden udgangen af 2021. Men intet tyder på, at det bliver bedre for passagererne i det fynske den kommende fremtid.

Nu viser dokumenter, som DR har fået aktindsigt i, at der ikke er nogen, der ved, hvornår arbejdet skal starte, og at der er store uoverensstemmelser mellem Banedanmark og leverandørerne af signalerne, den franske virksomhed Alstom.

Siden januar 2018 har Banedanmark rykket Alstom for en samlet plan over udskiftningen af de nye signaler på Svendborgbanen. Men den plan har Banedanmark her to år efter endnu ikke fået. Det betyder, at Banedanmark ikke aner, hvornår arbejdet kan gå i gang.

- Jeg ville gerne kunne sige, at arbejdet på Svendborgbanen kunne begynde på en præcis dato. Men det kan jeg desværre ikke, siger Søren Boysen, der er direktør for signalprogrammet i Banedanmark.

Mange projekter er forsinket
Og det er ikke kun Svendborgbanen, der nu holder for rødt lys. Det er bare ét ud af i alt 15 signalprojekter, som Banedanmark arbejder med i det østlige Danmark. Af dem har ni projekter lige nu hverken en slut- eller startdato.

- Jeg ville gerne have holdt planerne, men når vi kan se, at nogle ting skrider, er vi nødt til at bytte rundt. Men den samlede plan for udrulningerne, der skal være færdig i 2030, holder stadig, forklarer Søren Boysen.

Alstom har ikke ønsket at stille op til interview eller besvare kritikken fra politikerne. Men i en mail til DR skriver de:

'Signalprogrammet er et ekstremt komplekst projekt, og der er mange faktorer, som skal tages under overvejelse af både Alstom og Banedanmark i forbindelse med styringen af et projekt af denne type. Alstom og Banedanmark har en god dialog vedrørende prioriteringen af de forskellige linjer, og vi er sammen fokuseret på at løse de kommende opgaver'.

Hos Banedanmark er Søren Boysen enig i den betragtning.

- Vi har efterlyst nogle leverancer fra Alstom. Nogle har vi fået, andre har vi ikke fået. Når man har en kontrakt som denne, og man skal samarbejde over så mange år, kan det ikke undgås, at man kommer til at diskutere lidt undervejs. Men jeg synes, det foregår professionelt og konstruktivt, siger han.

Frustreret borgmester og minister
Den lange ventetid på det nye og forbedrede signalsystem frustrerer Svendborgs borgmester, Bo Hansen (S).

- Jeg er utrolig ærgerlig, og jeg synes også, at ventetiden har varet lang tid. Hvis man ikke kan være sikker på at komme frem til arbejde eller uddannelse, skaber det en usikkerhed, så flere vælger bilen. Det er ikke vores ønske, siger han.

Også transportministeren mener, at ventetiden er problematisk, og vil arbejde for at få projekterne sat hurtigt i gang.

- Det er dybt utilfredsstillende, når en stor leverandør ikke kan levere. Min opgave er at sikre, at der ikke opstår flere forsinkelser. Det er helt utilgiveligt, hvis noget, der allerede er meget forsinket, bliver mere forsinket, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Når Arriva til december overtager driften på Svendborgbanen, forventer de at være klar med nye togsæt, der kan køre på det nye signalsystem. Men forsinkelsen gør, at de nye vogne må blive i garagen på ubestemt tid.

- Det betyder, at vi kommer til at køre en længere periode end forventet på det gamle signalsystem, og det kan give nogle forsinkelser. For eksempel på grund af de signalfejl, som det gamle system er belastet af, skriver Arriva i en mail til DR.

MG

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
dkjob
www.mercuriurval.com
Fordi mennesker betyder alt