dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Århus ude efter Happy Hour

Byens restauratører klager nu over kommunens alkohol-politik og får opbakning af professor
24. OKT 2008 10.27
ÅRHUS: Det kommunale bevillingsnævn har indført nye, stramme betingelser, der kræver, at restaurationerne 'har en ansvarlig markedsføring, der ikke reklamerer over for unge på uddannelsesinstitutioner, og som sikrer, at der ikke foretages aggressiv markedsføring i form af tilbud til dumpingpriser (Double up, tripple up, happy hour-tilbud, pubcrawl etc.)', skriver Jyllands-Posten.

Ifølge restauratørerne skaber reglerne usikkerhed og ulige vilkår for konkurrencen, og brancheforeningen vil
klage til bevillingsnævnet og senere byrådet og Statsforvaltningen, hvis ikke reglerne ændres eller fjernes.

Claus Haagen Jensen, professor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet, vurderer, at Århus Kommune har handlet i strid med god forvaltningsskik, fordi restaurationers markedsføring i forvejen reguleres af markedsføringsloven.

Kommunens juridiske chef, Christian Mølgaard, kalder helt normal praksis og i fuld overensstemmelse med juridiske grundprincipper, at kommunale bevillingsnævn ud fra lokale ædruelighedshensyn regulerer vilkårene i alkoholbevillinger.

Han kan ikke definere, om en ulovlig dumpingpris på en almindelig pilsnerøl eksempelvis er 10, 15 eller 20 kr., men han opfordrer restauratører, der er i tvivl om de nye regler, til at henvende sig til bevillingsnævnets sekretariat.

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/aarhus-ude-efter-happy-hour

GDPR