AARHUS: Hver tiende borger skylder kommunen penge. Med en ny kampagne på Black Friday vil Aarhus Kommune med rodeotyr på torvet, breve og telefonopkald opfordre borgere og virksomheder til at betale deres gæld på 434 millioner kroner, oplyser kommunen.
Med budskabet "Tag tyren ved hornene og betal din gæld til kommunen" kan aarhusianerne bl.a. møde medarbejdere fra Borgerservice og høre om, hvordan man kan betale sin gæld til kommunen eller lave en afdragsordning. Det er typisk kontrolafgifter fra busser, parkeringsafgifter, betaling til daginstitutioner og lån til boligindskud, som aarhusianerne skylder kommunen penge for.
Aarhus Kommune har tidligere arrangeret kampagner til Black Friday. En kampagne i 2019 gav mere end to millioner kroner tilbage til kommunekassen.
- Vi har flere gange haft succes med kreative kampagner, der opfordrer borgerne til at betale gæld tilbage. Vi kan se, at pengene sidder lidt løsere omkring Black Friday, siger rådmand for Kultur og Borgerservice Metin Lindved Aydin (R).
På hjemmesiden aarhus.dk/betalnu er det muligt og nemt at tjekke, om man har gæld til kommunen.
- 35.559 borgere har gæld til kommunen, hvilket svarer til næsten hver tiende borger i Aarhus Kommune.
- 14.112 borgere har gæld på 1.000 kroner eller mindre.
- Kommunen kunne ansætte 117 pædagoger, hvis den samlede gæld inden for daginstitutioner blev dækket.
- Den offentlige trafik kunne blive 21 nye elbusser rigere, hvis gælden på kontrolafgifter blev betalt.
- Ca. 39.410 m2 vej kunne etableres, hvis den samlede gæld på parkeringsafgifter blev dækket.
Tidligere kampagner
- I juni 2022: ”Skal Gældefanten med på ferie?”, hvilket gav et samlet resultat på kr. 1.585.618.
- I februar 2022: ”Undgå at kigge langt efter din overskydende skat…”. Den gav et samlet resultat på kr. 1.998.168.
- I december 2021 ”Fylder Gældefanten for meget i rummet?”, hvilket gav et samlet resultat på kr. 1.140.866.
- I juni 2021 ”Lad os tale om Gældefanten i rummet…”, hvilket gav et samlet resultat på kr. 1.929.860.
- I 2019 iværksatte Aarhus Kommune kampagnen ”Sort samvittighed” på Black Friday. Der blev udsendt et brev til 8.650 debitorer med restance til Aarhus Kommune. 1.835 responderede på denne kampagne, hvilket gav et samlet resultat på kr. 1.951.172.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.