KØBENHAVN: Efter kritik af Københavns Kommune for, at det var for svært at få tildelt førtidspension, har kommunen vendt udviklingen. Således er antallet af borgere, der har fået tildelt førtidspension, steget fra 280 personer i 2017 til 550 borgere i år, oplyser kommunen.
Sidste år var kommunen en af dem i landet, der tildelte allerfærrest førtidspensioner, og det blev mødt af kritik. Derfor igangsatte kommunen en målrettet indsats, der skulle øge antallet.
Det har blandt andet resulteret i en langt kortere behandlingstid på sagerne, og i andet kvartal af 2018 havde 45 pct. af borgerne fået tildelt førtidspension en måned efter afsluttet ressourceforløb, mens det tal lød på bare 15 pct. i samme periode sidste år.
Task force
Et af tiltagene var en task force, der skulle se på praksis og i foråret kom med sine anbefalinger til forbedring af sagsbehandlingen. De er nu blevet til en handleplan vedtaget af beskæftigelses- og integrationsudvalget.
En anden vigtig årsag er, at der med de seneste budgetforhandlinger i kommunen blev bevilget 75 mio. kr. til lavere sagsstammer, der betyder, at sagsbehandlerne sidder med færre sager. Det betyder, at de 'kan give borgerne en mere helhedsorienteret indsats, så der kommer mere fremdrift i sagerne, og borgerne vil hurtigere få afklaret, om deres arbejdsevne er så nedsat, at de skal have en førtidspension, eller om de er i stand til at tage et arbejde'.
- Medarbejderne gør et kæmpe stykke arbejde, men vi ved, at for mange sager vanskeliggør deres arbejde, og derfor glæder det mig, at vi fik afsat penge til området, siger beskæftigelses- og integrationsborgmester Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
På landsplan er tildelingen af førtidspensioner steget med cirka 25 pct.
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.