dkmedier
dkindkob
dknyt
dksocial
dksundhed
doi
doi

Kunststrategi skal give Esbjerg nyt image

Strategi på tværs af politiske udvalg skal føre Esbjerg fra et ry med energi, havn og fisk til at være på det kulturelle danmarkskort.
31. MAR 2021 7.35

ESBJERG: Som et led i Vision 2025 har Esbjerg Kommune sendt en ny tværgående kunststrategi i offentlig høring. Målet er at give Esbjerg et nyt omdømme og sørge for et godt hverdagsliv til kommunens beboere. Med strategien skal kunsten indtænkes i det offentlige rum med fokus på høj kvalitet, at styrke fællesskabet og være forankret i de enkelte steders historie.

Strategien er udarbejdet af Kultur- og Fritidsudvalget i samarbejde med Teknik- og Byggeudvalget og Plan- og Miljøudvalget, da indsatsen skal være på tværs af områder. Kunsten skal altså tænkes ind i både udvalgenes og forvaltningernes fremadrettede arbejde med byudvikling og understøtte Vision 2025, der har fokus på kulturlivet og håbet om en kulturel opblomstring, der skal bringe Esbjerg på det kulturelle danmarkskort.

Christina Balslev Saers, der er projektleder på den tværgående kunststrategi, mener, strategien vil øge fokusset på kunsten. Hun ønsker at indtænke kunsten i det offentlige rum, så det kan blive en del af kommunens naturlige og strategiske udvikling, siger hun til JydskeVestkysten.

- Kunst spiller en vigtig rolle for forståelsen af byen og dermed også for, om tilflyttere vælger at komme hertil. Lige nu bliver Esbjerg forbundet meget med energi, havn og fisk, men hvis vi laver noget spændende kunst, kan det være en måde at komme væk fra det image, siger Christina Balslev Saers til avisen.

Kunststrategien er i høring indtil slutningen af april, hvorefter der skal udarbejdes et udviklingsforslag. Strategien skal godkendes i byrådet, hvorefter det vil kunne tages med i et fremtidigt budgetforlig. Indtil videre er finansieringen af eventuelle tiltag ikke afklaret.

mh

Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.

Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.

Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt

Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.

https://www.dknyt.dk/artikel/kunststrategi-skal-give-esbjerg-nyt-image

GDPR