Ny simpel indsats kan reducere unges alkoholforbrug

En simpel digital indsats målrettet universitetsstuderende har betydet, at de unge drikker alkohol 17 pct. færre gange om måneden.

Danske unge drikker meget. Men i fremtiden vil de måske drikke mindre, hvis resultaterne fra et nyt studie, bliver implementeret i landets studiebyer. 

Gennem nudging, er det lykkedes samarbejdspartnerne Carlsberg, Aarhus Kommune og dens magistratsafdeling Sundhed og Omsorg, Studenterhus Aarhus og Vive at få studerende til at drikke mindre. Aarhus Kommune og Carlsberg finansierede studiet.

Samlet deltog 500 studerende i projektet, som er baseret på ’nudging’. En metode hvor man forsøger at puffe folk i retning af en ønsket adfærd.

Konkret modtog deltagerne et link til oplysningsmateriale, som havde tre mål: At skærpe deres bevidsthed om deres egen adfærd, støtte dem i at udvikle strategier til at undgå et stort indtag af alkohol og ændre deres syn på de sociale normer. Undervejs i indsatsen modtog de tre remindere på sms.

Lettere at takke nej

Sammenlignet med en kontrolgruppe drak de studerende i projektet generelt færre gange i løbet af en måned. Indsatsen førte også til et markant fald i andelen af studerende, der havde svært ved at sige nej til alkohol.

Jane Greve, der er professor MSO i Vive, håber, at resultaterne kan inspirere andre til af forsøge sig med samme metode. 

– Vores undersøgelse viser, at man med en relativt simpel og billig metode kan påvirke den dominerende alkoholkultur på en uddannelse. Det kunne jo være en inspiration til andre uddannelser og ungdomsgrupper, siger Jane Greve.

rbr

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev