
Over halvdelen af alle kommuner sender nyankomne elever direkte i almenklasser. Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut, Eva.
96 kommuner har svarer på undersøgelsen og 56 pct. angiver, at angiver, at de nyankomne elever kommer direkte i en almindelige folkeskoleklasse, selvom modtagelsesklasser ellers har været det mest udbredt et tilbud. De nyankomne elever er tosprogede og har stadig krav på basisundervisning, da de ikke har de sproglige kompetencer. Men den undevisning lægges uden for almenklassen. Resten af tiden er de en del af den almindelige undervisning.
Undersøgelsen viser, at det især er de yngste elever, der kommer direkte i almenklasse.
Godt for det sociale
På baggrund af interviews med blandt andre forvaltning, skoleledere og lærere, konkluderer Eva, at eleverne har gavn af den direkte indskrivning i almenklasserne.
- De oplever, at eleverne drager fordel af hurtigt at kunne danne relationer og venskaber med eleverne i almenklasserne. Samtidig er de en del af en gruppe, hvor der hele tiden tales dansk, og det gør ifølge skoleledere og lærere, at de nyankomne elever naturligt og konstant stifter bekendtskab med det danske sprog, siger Line Ørting-Vester, der er konsulent hos Eva og står bag undersøgelsen.
Skidt for sproget
Dog er der også udfordringer. Blandt andet oplever kommunerne ikke, at skolerne er i stand til at møde elevernes behov for sprogstøtte med de tilgængelige ressourcer på området, og lærerne har ikke de rette kompetencer til at integrere eleverne.
- Derfor er der behov for at fokusere på, hvordan vi sikrer, at de almenlærere, som i stigende grad har ansvaret for at integrere nyankomne elever i almenundervisningen, har de rette kompetencer til at kunne løfte opgaven og tage hånd om elevernes faglige, sproglige og sociale udvikling, siger Line Ørting-Vester.
Desuden efterlyser kommunerne klarere regler for direkte indskrivning af nyankomne elever i almenklasser. Undersøgelsen peger på, at der blandt andet er behov for at understrege, at eleverne skal modtage basisundervisning uden for almenundervisningen.
ibs
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.