Trompet, guitar og trommer skal give skolebørn dannelse
Foto: Christian Lindgren, Ritzau Scanpix

Trompet, guitar og trommer skal give skolebørn dannelse

Det bør være lærdom for alle skolebørn at kunne spille på et musikinstrument, lyder filosofien i blandt andet Haderslev, Hjørring og Nyborg kommuner.

HADERSLEV / HJØRRING / NYBORG: Fra og med dette skoleår kommer samtlige skolebørn i Haderslev til at få mindst to års undervisning i skoletiden i at spille på et musikinstrument. Hjørring Kommune har i ti år satset på ekstra musik i skolen, og 70 pct. af eleverne på 3. klassetrin er i stand til at spille på et instrument. Og Nyborg har i flere år haft særlige blæser- og ukulele-klasser ud fra en filosofi om, at det at kunne spille på et musikinstrument bør være en del af alle børns dannelse. Det skriver Kristeligt Dagblad.

- Over hele landet er vi ved at erfare, at musikinstrumenter er en god investering for skolen i forhold til at skabe inklusion, sammenhold og motorisk læring. Om man direkte kan måle en læringseffekt på de boglige skolefag, diskuteres af forskerne, men vi, der arbejder med området i praksis, kan se de gode effekter, siger Anders Richard Pedersen, leder af Nyborg Musikskole.

Jesper Ry er musikskolechef i Haderslev og er netop blevet kåret som 'årets forbillede' ved musikbranchens årlige prisuddeling Danish Music Awards. Hæderen skyldes 'Haderslevmodellen', som arbejdet med instrumentundervisning for alle i skolen kaldes.

Et festfyrværkeri i hjernen
Det er en mærkesag at øge antallet af involverede børn og at ændre instrumentundervisningens status fra at være noget, middelklassen tilkøber som enetimer i klaver, guitar eller violin til deres særligt interesserede børn, til at være fast element for alle i skolen.

- Vi har i årevis haft omkring 1.000 elever på musikskolen. Men med det her har vi faktisk tredoblet det antal børn, vi rammer. Og det synes jeg er spændende tal, som man bør se på landspolitisk. Musikskolerne har nok altid været lidt elitære, men på den her måde rammer man virkelig bredden, siger Jesper Ry.

Også Hjørring Musiske ­Skole lægger i sit samarbejde med kommune, folkeskole og daginstitutioner vægt på bredden, på en gradvis musikalsk læreproces frem mod egentlig instrumentundervisning i 3. klasse og på, at musikken ikke kun spilles solo.

-Vores kerneværdier er, at man skal spille sammen med andre, og at det skal være gratis. Også selve instrumentet er et, man kan låne. Det betyder, at vi ikke kun når de velstilledes børn, men også mere udsatte grupper, som med et instrument i hånden kan opleve de positive effekter af at være en del af et helt orkester, forklarer musikskoleleder Christian Larsen, som på basis af undersøgelser med hjernescanninger fra Aarhus Universitet erklærer, at der foregår 'et festfyrværkeri i hjernen', når man spiller på et instrument.

MG

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev