Kampagne skal øge opmærksomhed om it-sikkerhed
Foto: Liselotte Sabroe, Ritzau Scanpix

Kampagne skal øge opmærksomhed om it-sikkerhed

It-kriminaliteten har vokseværk, viser nye tal. Nu lancerer Digitaliseringsstyrelsen og Danske Regioner en fælles kampagne for at rette opmærksomhed på sikkerhedsproblemerne.
8. OKT 2019 9.05

20.000 danskere har på kun seks måneder anmeldt it-kriminalitet, viser tal fra politiets center for it-relateret økonomisk kriminalitet, LCIK. Nu lancerer Digitaliseringsstyrelsen kampagnen 'Et klik kan ændre alt' for at rette opmærksomhed mod problematikken. Danske Regioner er med i kampagnen, som blev lanceret mandag.

Generelt er vi danskere trygge, når vi færdes på nettet, viser tal fra Danmarks Statistik. Og mens tillid generelt er godt, kan det også være en udfordring for vores digitale sikkerhed, forklarer adfærdsforsker ved Aarhus Universitet, Andreas Lieberoth - det er nemlig en vigtig præmis for de kriminelle. Derfor har vi behov for en kommunikationsindsats, der sætter fokus på konsekvensen af vores klik på nettet.

- Digitale trusler vokser og bliver mere avancerede. Derfor er det afgørende, at vi lærer danskerne at være bevidste om deres klik på nettet. Vi er sårbare, fordi it-kriminelle kan få adgang til nogle af vores mest personlige oplysninger og data, hvis vi er uopmærksomme. Vi ser det som én af vores fornemmeste opgaver at beskytte danskerne mod disse angreb. Derfor lancerer vi nu en adfærdskampagne med en samlet front af vigtige aktører, siger direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Rikke Hougaard Zeberg. 

I sundhedsvæsnet er der allerede i dag høj fokus på god it-sikkerhed, understreger formanden for Danske Regioner, Stephanie Lose (V): 

- I Danske Regioner passer vi på danskernes sundhedsdata, og vi er ekstremt opmærksomme på it-kriminalitet. Men vi ved også, at når danskerne er på nettet, kan et øjebliks uopmærksomhed være nok til at give de forkerte adgang til mange slags personlige data. Det vil vi gerne være med til at forhindre med denne kampagne. 

Et klik kan ændre alt-kampagnen er en del af et fællesoffentligt samarbejde mellem Politiet, KL, Danske Regioner, Finans Danmark, Center for Cybersikkerhed, Erhvervsstyrelsen, Sundhedsdatastyrelsen, Justitsministeriet og Digitaliseringsstyrelsen. Forbrugerrådet Tænk og E-mærket har også bidraget.

MG

Stillinger fra Lundgaard Konsulenterne
Lundgaard
Nyhedsbrev