
KOLDING: Kommunalpolitikernes intention om at afvikle Kolding Havn skabte usikkerhed om, hvad det ville betyde for erhvervslivet på havnen på den korte bane. Kolding Havn var dog hurtige med en melding om at ville gøre sit yderste for at levere god og tidssvarende service til havnens kunder og samarbejdspartnere i hele perioden.
Efter den første overraskelse har lagt sig, lader den strategi til at bære frugt. I hvert fald kan en tilfreds havnedirektør konstatere, at Kolding Havn fortsat er i vækst. Det skriver Danske Havne i et nyhedsbrev.
– Hvis tendensen for den første del af året fortsætter, så er det muligt, at vi kan sætte en ny rekord for omsætning på havnen for fjerde år i træk, siger Anders Vangsbjerg Sørensen, direktør for Kolding Havn.
'Verdens bedste nabo'
Væksten betyder blandt andet, at Kolding Havn fortsat vil fokusere på det gode naboskab. Inden for de seneste tre-fire år har Kolding Havn afskaffet langt de fleste lugtgener, så det nu kun er ganske få dage eller timer om året, hvor man vil kunne blive en smule generet – og den type af tiltag fortsætter på havnen:
– Vi har et ønske om at opgradere vores arealer til håndtering af bl.a. recycling metal inklusiv en effektiv afskærmning mod støj og støv. Vi investerer også fortsat i nyt terminaludstyr, der ikke bare er mere effektivt, men også støjer mindre, ligesom vi indfører nye processer for håndtering af gods med henblik på støjreduktion. I dag overholder vi gældende lovgivning uden problemer, men vi vil gerne være 'verdens bedste nabo', siger Anders Sørensen.
Væksten vidner om behovet
Anders Vangsbjerg Sørensen roser både virksomhederne på havnen og medarbejderne hos Kolding Havn for, at der fortsat er vækst – på trods af de dystre fremtidsudsigter. Han erkender dog også, at væksten kan være et udtryk for, at der mangler nogle reelle alternativer til de virksomheder, Kolding Havn betjener:
– Vi kan se, at virksomhederne på havnen igen er begyndt at ansætte og investere i pakhuse og højteknologisk produktionsudstyr. Hvis der var nogle reelle alternativer til Kolding Havn, så er det muligt, at nogle af selskaberne havde valgt at investere dér i stedet, men kapaciteten er opbrugt på mange af de nærmeste havne, så det er svært for virksomhederne at finde et alternativ.
Lige nu er der generelt vækst i Europa. Det har betydning for havnens aktiviteter, da Kolding Havn er en såkaldt short sea havn, hvor langt de fleste skibe kommer fra nærområdet, som i denne branche strækker sig fra Marokko til Nordkap. Lige nu spår visse økonomer, at der er en recession på vej i Tyskland. Får den fat – og spreder den sig til resten af Europa – kan det give ekstra store udfordringer for havnens samarbejdspartnere.
– Jeg kan frygte, at den usikre fremtid vil betyde, at havnevirksomhederne og Kolding Havn bliver ekstra hårdt ramt, hvis der kommer en tilbagegang i europæisk økonomi, siger Anders Vangsbjerg Sørensen.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.