Mens Cowi sidste år anslog, at 15.400 køretøjer vil krydse en fremtidig broforbindelse mellem Als og Fyn i løbet af et hverdagsdøgn, vurderer Vejdirektoratet i en ny rapport med hjælp fra en opdateret beregningsmodel, at tallet er 17.000 køretøjer per hverdagsdøgn, skriver JyskeVestkysten. Vejdirektoratet vurderer samtidig, at den optimale pris for at krydse broen er 70 kr. frem for 60 kr., som sekretariatet selv lagde op til.
Samlet set betyder det, at behovet for tilskud fra staten er 11,1 mia. kr. frem for 11,8 mia. kr. som tidligere vurderet. Det er under forudsætning af, at broen åbner i 2030. Venter man fem år, vil behovet for tilskud reduceres yderligere til 10,4 mia. kr. Det skyldes, at trafikken forventes at vokse i perioden.
Til gengæld understreger Vejdirektoratet, at prisen på en motorvejsforbindelse mellem Fynshav på Als og Horne Land på Fyn samt tilhørende landanlæg på begge sider vil være 22,4 mia. kr. frem for de 18,3 mia. kr., som Cowi er kommet frem til. Der er ikke sat penge af til en forundersøgelse af broprojektet i regeringens trafikplan.
MG
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.