Kommuner og amter vil svigte svage, når budgetterne genåbnes, frygter Rådet for Socialt Udsatte
13. JAN 2006 11.06
- Rådet finder det ret bekymrende, at kommuner og amter nu efter krav fra finansministeren og indenrigs- og sundhedsministeren skal genåbne deres budgetter og barbere disse ned med i alt henholdsvis 2100 mio. kr. og ca. 800 mio. kr. Da der vælgermæssigt ikke er tale om en stærk gruppe kan man frygte, at det vil gå ud over indsatsen på udsatteområdet. Rådet vil derfor opfordre regeringen til at bidrage til at sikre, at de socialt udsattes vilkår nu ikke også forringes på serviceydelsesområdet, siger Rådets formand Preben Brandt.
Oxford Research igen i år for Rådet for Socialt Udsatte undersøgt udviklingen i den kommunale og amtskommunale indsats. Undersøgelsen omfatter samtlige amter samt de ni kommuner med de største bysamfund. Samlet vurderes det, at disse (amts)kommuner dækker over 75-80 pct. af den samlede indsats på udsatteområdet.
Budgetanalysen viser, at der på kernekontiene, som omfatter botilbud til hjemløse, stofmisbrugsbehandling, behandling for alkoholmisbrug og længe-revarende og midlertidige botilbud til sindslidende, samlet er tale om en uændret indsats. Men det samlede tal dækker over ret modsatrettede udviklinger på enkeltområderne. Således er der tale om en væsentlig vækst på alkoholområdet, nemlig en vækst på 9 pct. opgjort i uændret pris og lønniveau, mens der spares på indsatsen i forhold til sindslidende. Der vil således i følge budgetterne blive brugt 6 pct. mindre på længerevarende botilbud til sindslidende, og 2 pct. mindre på midlertidige botilbud til sindslidende. På stofmisbrugsområdet og hjemløshedsområdet er der en lille stigning på 1 pct.
På de tilgrænsende konti dvs. aktivitets- og samværstilbud, nemlig væresteder, støtte- og kontaktpersonordninger/ledsageordninger samt amtskommunale botilbud til handicappede og personer med særlige sociale behov er der ligesom sidste år tale om en lille vækst på 1 pct. Disse konti omfatter imidlertid en blanding af tilbud til socialt udsatte og personer med et handicap, oplyser Rådet.
Ser man på udviklingen i pladstallene omfatter undersøgelsen oplysninger på i alt 106 områder, geografisk og foranstaltningsmæssigt i amterne.Heraf er der i 71 pct. af optællingerne tale om et uændret pladstal, mens der i 22 pct. er tale om en vækst og i 7 pct. af opgørelserne er der tale om et fald. På kommuneområdet er der tale om en uændret indsats 72 pct. af tilfældene og en vækst i 17 pct. og 11 pct. af områderne sker der en tilbagegang.
Samlet synes der tale om en vis fremgang i pladstallet, men der er ikke tale om en ensartet tendens.
Af den kvalitative vurdering fremgår det, at kommuner og amter vurderer, at der overordnet sker en stigning i indsatsen over for de socialt udsatte og at indsatsen kun falder et enkelt sted, og at dette kun sker som følge af ændringer i behovet. Interviewene giver i følge undersøgelsen, et klart indtryk af at stigningen indsatsen er på et noget lavere niveau end fra 2004 til 2005. Det anføres i undersøgelsen, at den lavere stigning samt færre tilkendegivelser om nye tiltag formentligt kan henføres til kommunalreformen.
- Alt i alt må Rådet på grundlag af undersøgelsen konkludere, at indsatsen stort set er uændret, men med enkelte beskedne forbedringer. cgt/
Oxford Research igen i år for Rådet for Socialt Udsatte undersøgt udviklingen i den kommunale og amtskommunale indsats. Undersøgelsen omfatter samtlige amter samt de ni kommuner med de største bysamfund. Samlet vurderes det, at disse (amts)kommuner dækker over 75-80 pct. af den samlede indsats på udsatteområdet.
Budgetanalysen viser, at der på kernekontiene, som omfatter botilbud til hjemløse, stofmisbrugsbehandling, behandling for alkoholmisbrug og længe-revarende og midlertidige botilbud til sindslidende, samlet er tale om en uændret indsats. Men det samlede tal dækker over ret modsatrettede udviklinger på enkeltområderne. Således er der tale om en væsentlig vækst på alkoholområdet, nemlig en vækst på 9 pct. opgjort i uændret pris og lønniveau, mens der spares på indsatsen i forhold til sindslidende. Der vil således i følge budgetterne blive brugt 6 pct. mindre på længerevarende botilbud til sindslidende, og 2 pct. mindre på midlertidige botilbud til sindslidende. På stofmisbrugsområdet og hjemløshedsområdet er der en lille stigning på 1 pct.
På de tilgrænsende konti dvs. aktivitets- og samværstilbud, nemlig væresteder, støtte- og kontaktpersonordninger/ledsageordninger samt amtskommunale botilbud til handicappede og personer med særlige sociale behov er der ligesom sidste år tale om en lille vækst på 1 pct. Disse konti omfatter imidlertid en blanding af tilbud til socialt udsatte og personer med et handicap, oplyser Rådet.
Ser man på udviklingen i pladstallene omfatter undersøgelsen oplysninger på i alt 106 områder, geografisk og foranstaltningsmæssigt i amterne.Heraf er der i 71 pct. af optællingerne tale om et uændret pladstal, mens der i 22 pct. er tale om en vækst og i 7 pct. af opgørelserne er der tale om et fald. På kommuneområdet er der tale om en uændret indsats 72 pct. af tilfældene og en vækst i 17 pct. og 11 pct. af områderne sker der en tilbagegang.
Samlet synes der tale om en vis fremgang i pladstallet, men der er ikke tale om en ensartet tendens.
Af den kvalitative vurdering fremgår det, at kommuner og amter vurderer, at der overordnet sker en stigning i indsatsen over for de socialt udsatte og at indsatsen kun falder et enkelt sted, og at dette kun sker som følge af ændringer i behovet. Interviewene giver i følge undersøgelsen, et klart indtryk af at stigningen indsatsen er på et noget lavere niveau end fra 2004 til 2005. Det anføres i undersøgelsen, at den lavere stigning samt færre tilkendegivelser om nye tiltag formentligt kan henføres til kommunalreformen.
- Alt i alt må Rådet på grundlag af undersøgelsen konkludere, at indsatsen stort set er uændret, men med enkelte beskedne forbedringer. cgt/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.