Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK IT
DK Job

Tønders virksomheder skal overleve på nettet

Kommunen tilbyder hjælp til at komme i gang med eller videreudvikle nethandel, der er en oplagt mulighed for virksomheder i tyndt befolkede områder
1. SEP 2011 10.12

TØNDER: Erhvervsafdelingen orienterer nu lokale virksomheder nærmere om mulighederne for at bevæge sig længere ind i den elektroniske handelsverden.

- E-handel er en oplagt mulighed for indehavere af fysiske butikker, og der kræves ikke meget andet end et digitalkamera og en internetforbindelse for at komme i gang, siger detailhandelskonsulent Gunnar Møller fra Tønder Kommune.

Virksomhederne kan ikke alene få hjælp til at komme i gang med nethandel. Virksomheder, der allerede har taget nethandel i brug, kan også få hjælp at videreudvikle konceptet gennem et samarbejde med IBIZ-Center (Videncenter for e-business) og ved hjælp af workshops.

Samtidig bliver virksomhederne en del af et netværk, hvor der er mulighed for at udveksle erfaringer og udvikle forretningen sammen med andre deltagere.

Tønder Erhvervsforum modtager det nye initiativ positivt. Hans Meyer fra Tønder Erhvervsforum siger: 

- Der er ingen tvivl om, at nethandel er den rigtige vej at gå, hvis man skal øge omsætningen i sin virksomhed. Det gælder specielt virksomheder i Tønder Kommune, der jo ikke ligefrem har en befolkningstilvækst. Om ens virksomhed er placeret centralt i f.eks. Odense eller ligger her i Tønder Kommune er fuldstændig ligegyldigt med den infrastruktur, vi har i Danmark - eller i hele Europa for den slags skyld, siger Hans Meyer, der selv driver to nethandelsvirksomheder.

Erhvervskonsulent Salla Lutz fra Tønder Kommune oplyser, at handel på nettet er blomstret kraftigt op i de senere år.

- Tallene fra Danmarks Statistik viser, at mens detailhandlen i 2010 oplevede en minimal fremgang på 0,4 pct., steg nethandlen med 42 pct. Og det er ikke kun de yngre kunder, der shopper løs på nettet - børnefamilier og de +50-årige bruger ifølge Dansk e-handelsanalyse flest penge i e-butikker, siger Salla Lutz.

mou