
LOLLAND: Efter 10 danske havne har budt på at få produktionen af broelementer Storstrømsbroen til sig, har Vejdirektoratet nu valgt Nakskov, oplyser Vejdirektoratet.
- Vi er glade for den store interesse og de mange kvalificerede bud på arealer, vi har modtaget. Vi har undersøgt de mange forslag grundigt og haft en god dialog med havne og kommuner gennem hele forløbet. Alle har som udgangspunkt opfyldt vores overordnede tekniske krav. Men valget er til slut faldet på Nakskov Havn, som ud fra en samlet vurdering er det bedst egnede sted, siger Erik Stoklund Larsen, anlægschef på projektet.
I alt har otte havne været med i slutspurten af udvælgelsen, hvor havnene siden sidste efterår er blevet vurderet på bl.a. teknisk egnethed, miljøhensyn, risici og økonomi. Nakskov Havn har her et forspring til flere af kandidater, fordi havnen kan levere et komplet havneanlæg uden behov for store investeringer, oplyser Vejdirektoratet.
Byggeriet skal forventeligt starte i 2016. Men det er endnu uvist, hvor meget byggeriet kommer til at fylde i havnen. Det afhænger af broens konstruktion, siger Erik Stoklund Larsen.
- Det skal understreges, at der endnu er en vis usikkerhed i forhold til broens byggemetode. Det er delvist op til den entreprenør, der får opgaven, og der kan det også få indflydelse på havnearealet i Nakskov.
Det er dog besluttet, at Storstrømsbroen mellem Sjælland og Falster får en elektrificeret jernbane i to spor anlagt til 200 km/t og en tosporet vej til 80 km/t.
I alt er cirka fire mia. kr. budgetteret til brobyggeriet, som skal åbne i 2021.
hns
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.