dkhavenergi
dkvindkraft
dknyt
dksocial
dksundhed
dkindkob
DK Debat
DK Stillinger
SSI gav forkerte vaccinetal: 1,6 millioner doser mangler
Fryselageret på Statens Serum Institut. Der var 1,6 millioner færre vaccinedoser, end SSI oplyste.
Foto: Søren Svendsen, Statens Serum Institut, Ritzau Scanpix

SSI gav forkerte vaccinetal: 1,6 millioner doser mangler

Statens Serum Institut oplyste gennem 11 uger stadigt mere forkerte tal om leverancer af coronavacciner til Danmark.

Statens Serum Institut (SSI) har gennem 11 uger udsendt forkerte opdateringer om leverancer af coronavacciner til Danmark. En fejl, der viste sig første gang 13. juli, akkumulerede henover især august til i alt 1.665.140 vaccinedoser, der fremstod som leveret, men ikke var det.

Fejlen medførte blandt andet, at det pr. 26. august så ud til, at Danmark havde modtaget alle de vacciner, der ifølge seneste vaccinationskalender var nødvendige for at fuldføre vaccinationsprogrammet, og at der dagen efter endda blev leveret yderligere, så det fremstod, som om Danmark på det tidspunkt havde cirke to millioner ubrugte vacciner liggende på lager.

Sandheden var og er imidlertid, at der overhovedet ikke blev leveret noget de to dage, og at der nu i uge 36 stadig mangler cirka 1,5 millioner doser for at nå op på de cirka 10,5 millioner doser, som ifølge vaccinationskalenderen skulle være i hus inden udgangen af uge 34.

Prognoser blev til faktiske tal

Alt dette fremgik imidlertid først af SSI's daglige opdatering den næstsidste dag i uge 34, 28. august, da leverancetallene fra den ene dag til den anden og uden forklaring var nedjusteret med de nævnte 1,6 millioner doser. Først da DK Nyt henvendte sig om sagen til SSI, kom der en forklaring.

Den dramatiske forskel mellem de oplyste og de faktiske tal skyldes, at SSI hen over feriesæsonen opererede med prognoser for, hvad man ville modtage af doser, men i de daglige opdateringer anførte dem som faktiske tal.

Første afvigelse mellem prognose og virkelighed optrådte 13. juli, da der blev registeret 128.700 doser Pfizer/BioNTech-vaccine, hvor det virkelige tal var 98.280. To dage efter, 15. juli, var det virkelige tal på ny 98.280, men denne gang blev 111.150 vaccinedoser registreret.

Kun private vacciner er uden talfejl

En forskel på 30.420, der efter to dage voksede til 43.290. Det var i uge 28, og derfra blev det kun værre. I uge 30 blev der registreret 38.500 ikke-eksisterende doser, i uge 31 265.000, i uge 32 300.530, og i uge 33 bragte yderligere 434.900 ikke-eksisterende vaccinedoser den samlede beholdning af fiktive doser op over millionen.

Uge 34 satte trumf på med 539.350 registrerede, men ikke leverede doser. I alt 1.621.570 vaccinedoser opført som værende leveret, uden at være det. Dette er tallene for regionerne. For Færøerne og Grønland er der en samlet manko over de samme uger på 43.570 doser. Eneste slutmodtager, hvor der ikke er fejl i de oplyste tal, er Practio, der på privat basis vaccinerede med AstraZeneca og Johnson&Johnson-vacciner.

Afvigelserne blev først i uge 34 endeligt opdateret og pr. 28. august "kalibreret de faktuelle tal", oplyser SSI i et skriftligt svar til DK Nyt. Ifølge den seneste daglige opdatering fra SSI mandag er omkring 200.000 af de faktisk leverede vaccinedoser stadig ikke brugt.