SLAGELSE: Fra 1. januar har borgere i Slagelse Kommune mulighed for at søge råd og vejledning hos en uvildig borgerrådgiver, hvis de for eksempel føler sig uretfærdigt behandlet af kommunen. Den nye borgerrådgiver hedder Lone Engly, og hvis man som borger eller virksomhed vil klage over kommunens beslutninger eller handlinger, kan hun vejlede om, hvordan man gør.
- Der er nogle klare regler for sagsbehandling, og de skal selvfølgelig overholdes. Det er jeg med til at sikre. Omdrejningspunktet for mit arbejde er borgernes retssikkerhed, siger Lone Engly, der er uddannet jurist og har arbejdet med klagesagsbehandling i de seneste 10 år.
Borgerrådgiveren har ikke kompetence til at ændre en afgørelse, men kan vurdere om sagsbehandlingen har været i orden.
Knap hver femte kommune i Danmark har inden for de senere år ansat en borgerrådgiver.
mou
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.