Aalborg med i EU-støttet demo-projekt: ARCHIMEDES
AALBORG: I to dage er 50 embedsmænd og politikere fra seks europæiske byer i Aalborg for at påbegynde EU-projektet ARCHIMEDES.
I projektet investeres i alt 195 mill. kr. i energi- og miljøforbedringer indenfor trafik og transportområdet og ca. 60 pct. kommer tilbage i EU-støtte.
Udover Aalborg deltager fem andre byer:
* Iasi (RO),
* San Sebastian (E),
* Brighton (UK),
* Monza (I) og
* Ùsti nad Labem (CZ).
Projektet omfatter i alt 16 partnere fra de seks byer. NT og Aalborg Kommune udgør de to partnere fra Aalborg.
Samarbejdet på tværs af landegrænser og kulturer gør projekter af denne art særdeles interessante for EU, fordi erfaringerne indsamles og formidles, så de kan blive til gavn for andre byer i Europa af samme størrelse. Derfor støtter EU projektet økonomisk med ca. 60 pct.
Der skal i alt implementeres 83 initiativer indenfor trafik og transportområdet i de seks byer over de næste fire år.
Samlet set regnes der med at der kan spares mange tons CO2 udslip om året, da der gennemføres demonstrationsprojekter med alternative brændstoffer i de seks byer. Alene i Aalborg regnes der med en besparelse på 265 tons CO2 om året. Ligeledes forventes trafiksikkerheden forøget og antal ulykker reduceret med op til 10 pct. i byerne.
Mandag til onsdag arbejder embedsmændene fra de seks lande med at få de formelle rammer for projektet på plads. Der skal lægges en slagplan for arbejdet de næste fire år, og forventningerne partnerne i mellem skal afklares, så der kan blive skabt et projekt med positive virkninger for alle involverede partnere, og ikke mindst for miljøet.
Aalborg Kommune og Nordjyllands Trafikselskab implementerer 20 forskellige initiativer og investere godt 50 mio. kr. over de næste fire år. EU støtter Aalborg projektet med knap 34 mio. kr.
Af projekter vil der være stor fokus på benyttelse af bio-brændstoffer i den Kollektive trafik og i en del af Post Danmarks køretøjer, som er en stor interessent i projektet. Generelt er den kollektive trafik et fokusområde. Derudover udgør trafiksikkerhed og bycykler samt anvendelse af ITS en stor del af projektet.
I projektet investeres i alt 195 mill. kr. i energi- og miljøforbedringer indenfor trafik og transportområdet og ca. 60 pct. kommer tilbage i EU-støtte.
Udover Aalborg deltager fem andre byer:
* Iasi (RO),
* San Sebastian (E),
* Brighton (UK),
* Monza (I) og
* Ùsti nad Labem (CZ).
Projektet omfatter i alt 16 partnere fra de seks byer. NT og Aalborg Kommune udgør de to partnere fra Aalborg.
Samarbejdet på tværs af landegrænser og kulturer gør projekter af denne art særdeles interessante for EU, fordi erfaringerne indsamles og formidles, så de kan blive til gavn for andre byer i Europa af samme størrelse. Derfor støtter EU projektet økonomisk med ca. 60 pct.
Der skal i alt implementeres 83 initiativer indenfor trafik og transportområdet i de seks byer over de næste fire år.
Samlet set regnes der med at der kan spares mange tons CO2 udslip om året, da der gennemføres demonstrationsprojekter med alternative brændstoffer i de seks byer. Alene i Aalborg regnes der med en besparelse på 265 tons CO2 om året. Ligeledes forventes trafiksikkerheden forøget og antal ulykker reduceret med op til 10 pct. i byerne.
Mandag til onsdag arbejder embedsmændene fra de seks lande med at få de formelle rammer for projektet på plads. Der skal lægges en slagplan for arbejdet de næste fire år, og forventningerne partnerne i mellem skal afklares, så der kan blive skabt et projekt med positive virkninger for alle involverede partnere, og ikke mindst for miljøet.
Aalborg Kommune og Nordjyllands Trafikselskab implementerer 20 forskellige initiativer og investere godt 50 mio. kr. over de næste fire år. EU støtter Aalborg projektet med knap 34 mio. kr.
Af projekter vil der være stor fokus på benyttelse af bio-brændstoffer i den Kollektive trafik og i en del af Post Danmarks køretøjer, som er en stor interessent i projektet. Generelt er den kollektive trafik et fokusområde. Derudover udgør trafiksikkerhed og bycykler samt anvendelse af ITS en stor del af projektet.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse fra ovenstående kræver skriftligt tilsagn fra DK Medier.