Han er utilfreds med, at et langt tilløb fra regeringens side nu tilsyneladende ender med en kun mindre forhøjelse af maksimumbeløbet i dele af landet. Derved er der stor risiko for, at en række kommuner forhindres i at opføre de ekstra boliger, der skal til for at leve op til plejeboliggarantien.
Maksimumbeløbet er en grænse for, hvor meget en kvadratmeter højst må koste, når man bygger almene familie-, ungdoms- og ældreboliger. Det nuværende rammebeløb er for lavt til, at det kan lade sig gøre at opføre nye almene boliger, fordi reguleringen af beløbet slet ikke er fulgt med den reelle udvikling i byggeomkostningerne.
Regeringen vil forhøje maksimumbeløbet øst for Storebælt bortset fra i Kalundborg, Odsherred, Vordingborg, Guldborgsund og Lollands Kommuner. Vest for Storebælt hæves det kun i Århus, Skanderborg og Odder Kommuner.
- Regeringen trækker nogle streger på landkortet ud fra nogle gamle tal for udviklingen i byggepriserne, som ikke svarer til den virkelighed, som kommunerne står i, siger Erik Fabrin.
Teoretisk risiko
Han henviser til, at KL tilbage i august måned sidste år fremlagde en række eksempler på, at problemet med maksimumbeløbet også gør sig gældende i de områder, hvor byggepriserne traditionelt er lave.
- Det virker, som om regeringen er mere optaget af en teoretisk risiko for, at kommunerne skal bygge boliger til de ældre af for høj standard, og mindre optaget af, om der kan bygges de plejeboliger, der skal til for at indfri regeringens egen plejeboliggaranti.
- Hele sagen viser, at maksimumbeløbet er et forældet styringsredskab, som helt bør afskaffes. Kommunerne har ingen interesse i at bygge boliger, som er dyrere end nødvendigt.
Plejeboliggarantien træder i kraft 1. januar 2009. Den betyder, at kommunerne er forpligtet til at tilbyde ældre en plads i en plejebolig eller en plejehjemsplads inden for to måneder efter, de er blevet skrevet op på en venteliste.
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.