DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Job
Online chat frem for telefonsamtaler
Foto: Colourbox

Online chat frem for telefonsamtaler

Mariagerfjord går nu i luften med et chat-tilbud, som skal tage presset af telefonrådgivning til borgerne og øge digitaliseringen

MARIAGERFJORD: Chat-tilbudet går ud på, at borgerne nu også kan få hjælp direkte på skærmen, fx hvis en blanket driller.

- Som led i de nationale digitaliseringsplaner er der flere og flere ting, som borgerne selv skal søge om på nettet. Med chat-løsningen kan vi meget lettere fx hjælpe folk direkte hen til den rigtige blanket frem for, at vi skal guide dem over telefonen, forklarer Morten Overgaard, der er leder af kommunens borgerservice.

Borgerne kan få svar på stort set alt om kommunen via chatten fx om reglerne for at søge pas eller genbrugspladsernes åbningstider.

Stort set gnidningsfrit
Ifølge Morten Overgaard yder kommunen ikke sagsbehandling på chatten, men hjælper rigtig gerne folk de rigtige steder hen på nettet - uanset om det er til selvbetjeningsløsninger, informationssider eller oplysninger om hvilken afdeling, borgeren skal rette henvendelse til.

- Det er let at bruge, og vi håber, at mange borgere vil tage det til sig og også melde tilbage, hvis der er noget, der ikke fungerer så godt i den forbindelse, siger Morten Overgaard.

Borgerservice har de seneste 14 dage afprøvet den nye funktion på kollegerne via kommunens intranet.

- Og det er gået stort set gnidningsfrit, så nu glæder vi os bare til også at betjene borgerne ad denne vej.

Borgere, der endnu ikke er helt trygge ved at chatte, kan fortsat ringe til borgerservice.

tsp