
Regeringen afsætter 60 mio. kr. til biodiesel efter pres fra EU
Regeringen har afsætter 60 mio. kr. i årene 2006-2008 til anvendelse af biodiesel i blandt andet kollektiv transport og køretøjer i den offentlige sektor.
Dermed imødekommer regeringen Europa-Kommissionens åbningsskrivelse om Danmarks implementering af direktivet om anvendelse af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport.
Europa-Kommissionen har vurderet, at den tidligere danske vejledende nul-målsætning for brug af biobrændstoffer til transport ikke opfylder direktivets krav om fastsættelse af et nationalt vejledende mål. Lignende åbningsskrivelser er sendt til seks andre medlemslande.
For at afslutte sagen har regeringen besluttet at fastsætte et vejledende mål på 0,1 pct. af forbruget i benzin og diesel per 31. december 2006, hvilket regeringen i dag har svaret Kommissionen. De 0,1 pct. opnås ved, at afgrænsede "flåder" af køretøjer fremover vil køre på brændstof iblandet biobrændsel.
Regeringen vil parallelt med forsøgsordningen fremme forskning og udvikling af mere miljøvenlige og omkostningseffektive biobrændstoffer.
I Danmark anvendes biomasse som halm, træflis og affald i udstrakt grad til produktion af el og varme med henblik på at opfylde samme formål, som biobrændstofdirektivet tilsigter: At nedbringe CO2-udslippet, forbedre energiforsyningssikkerheden samt sikre udvikling og beskæftigelse i landdistrikterne. Biomasse forsynede ca. 11 pct. af Danmarks energiforbrug i 2004 mod ca. 4 pct. for hele EU i 2003. cgt/
Dermed imødekommer regeringen Europa-Kommissionens åbningsskrivelse om Danmarks implementering af direktivet om anvendelse af biobrændstoffer og andre fornyelige brændstoffer til transport.
Europa-Kommissionen har vurderet, at den tidligere danske vejledende nul-målsætning for brug af biobrændstoffer til transport ikke opfylder direktivets krav om fastsættelse af et nationalt vejledende mål. Lignende åbningsskrivelser er sendt til seks andre medlemslande.
For at afslutte sagen har regeringen besluttet at fastsætte et vejledende mål på 0,1 pct. af forbruget i benzin og diesel per 31. december 2006, hvilket regeringen i dag har svaret Kommissionen. De 0,1 pct. opnås ved, at afgrænsede "flåder" af køretøjer fremover vil køre på brændstof iblandet biobrændsel.
Regeringen vil parallelt med forsøgsordningen fremme forskning og udvikling af mere miljøvenlige og omkostningseffektive biobrændstoffer.
I Danmark anvendes biomasse som halm, træflis og affald i udstrakt grad til produktion af el og varme med henblik på at opfylde samme formål, som biobrændstofdirektivet tilsigter: At nedbringe CO2-udslippet, forbedre energiforsyningssikkerheden samt sikre udvikling og beskæftigelse i landdistrikterne. Biomasse forsynede ca. 11 pct. af Danmarks energiforbrug i 2004 mod ca. 4 pct. for hele EU i 2003. cgt/
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.