DK Medier
Kommunen.dk
DK Havenergi
DK Vindkraft
DK Social
DK Indkøb
DK Sundhed
DK Teknik
DK Økonomi
DK Stillinger
Mere motorvej glæder borgmestre - i hvert fald nogle
Regeringens udspil til en ny infrastrukturplan vækker glæde, men møder også kritik for at være uambitiøs.
Foto: Mads Claus Rasmussen, Ritzau Scanpix

Mere motorvej glæder borgmestre - i hvert fald nogle

Udsigterne til mere motorvej møder opbakning i flere kommuner. Andre ser planerne som utilstrækkelige.
8. APR 2021 11.18

Klokken 12 i dag præsenterer regeringen sit udspil til en ny infrastrukturplan, og allerede inden alle elementer er offentliggjort, kommer der reaktioner på planen. Udsigten til en ekstra Limfjordsforbindelse, mere motorvej, færdiggørelse af Marselistunnelen og undersøgelse af en fast forbindelse mellem Als og Fyn vækker glæde i mange af kommunerne.

I Aalborg kalder Thomas Kastrup-Larsen (S) det på Facebook "en rigtig god dag for Aalborg Kommune og Nordjylland", at den tredje Limfjordsforbindelse er med i planen som en af topprioriteterne.

I Holbæk glæder borgmester Christina Krzyrosiak Hansen (S) sig over udsigterne til, at der kommer motorvej hele vejen til Kalundborg. Netop i Kalundborg præsenterer regeringen sit udspil kl. 12 ved Novo Nordisk.

Facebook skriver Holbæk-borgmesteren, at "en færdiggørelse af kalundborgmotorvejen kommer til at gavne vores egn helt vildt. Både for nuværende lokale virksomheder, for vores mulighed for at tiltrække nye virksomheder og for de mange borgere, der pendler mellem Kalundborg og Holbæk Kommune".

Forskellige projekter

Også de nordsjællandske kommuner glæder sig over udsigten til forlængelse af motorvej til Frederikssund, og i Odense ser man frem til udvidelsen af motervej E20, der går syd om byen.

"Med en fælles fynsk stemme er det lykkedes at råbe Christiansborg op," skriver borgmester Peter Rahbæk Juel (S) på Facebook og lægger vægt på, at udvidelsen bliver med øget støjsikring med afskærmning, forhøjede støjvolde og støjreducerende asfalt.

I Aarhus glæder Jacob Bundsgaard (S) sig over, at der efter flere årtier nu er udsigt til en statslig medfinansiering og grønt lys til marselistunnellen, som kan fjerne tung lastbiltrafik til havnen fra byrummet, skriver han på Facebook.

Kritiske røster

Udsigten til regeringens prioritering møder dog ikke ubetinget opbakning alle steder. Kasper Glyngø (S), der er borgmester i Hedensted, kalder det "rettidig omhu", at regeringen vil udvide motorvejsstrækningen mellem Vejle og Aarhus. Men han påpeger, at der mangler fokus på udvidelse hele vejen til Randers, og at det er noget, Business Region Aarhus vil gå i dialog med regering og folketing om.

Twitter skriver Kasper Glyngø til et opslag, hvor Dansk Industri udtrykker behov for udvidelsen, at "det haster med en udvidelse af den østjyske motorvej fra Randers N til Vejle, og det er helt rigtigt, at udvidelsen bør begynde næste år og afsluttes senest 2030".

Samme synspunkt har Randers-borgmester Torben Hansen (S). I kommunen har en udvidelse af motorvejen til Randers N første prioritet, men planerne er ikke på regeringens liste, og Hansen vil blive ved med at kæmpe for udvidelse. På Facebook skriver han, at "man har endnu engang overset det østjyske vækstcenter og har ikke sat penge af til en udvidelse af E45 helt til Randers N. E45 er en livsnerve for det stærke erhvervsliv her i #randers og det østjyske".

I Gladsaxe Kommune er borgmester Trine Græse (S) heller ikke helt tilfreds med regeringens plan. I et facebookopslaget lykønsker hun andre socialdemokratiske kommuner, der har fået, hvad de ville have, men efterlyser, hvad det er, Gladsaxe får. Græse kritiserer den manglende indsats for at reducere trafikstøjen fra vejene og kalder det en uambitøs plan for hovedstaden.

"Vi får en udvidelse af Hillerødmotorvejen og af Motorring3 med et ekstra spor i hver retning, og det ser ud til, at det desværre ikke bliver med en tilstrækkelig støjbekæmpelse til bare tilnærmelsesvist at rette op på de ødelæggelser som støjen medfører for vores by og vores borgere," skriver Trine Græse på Facebook.

Se regeringens præsentation af den nye infrastrukturplan live på DK Nyt kl. 12.

Her er nogle af de hidtil kendte motorvejsprojekter fra infrastrukturudspillet (tallet i parentes er forventet omkostning):

  • En tredje limfjordsforbindelse med en firsporet motorvej (syv mia. kr.)
  • Hillerødmotorvejen mellem Motorring 3 ved Motorvejskryds Gladsaxe og Ring 4 ved Bagsværd skal udvides (min. 1,3 mia.kr.)
  • Kalundborgmotorvejen skal føres hele vejen til Kalundborg (1,9 mia. kr.)
  • Mellem Nørre Aaby og Odense V skal E20-motorvejen udvides fra fire til seks spor (1,1 mia. kr.)
  • Motorveje skal udvides mellem afkørslerne Aarhus S og Aarhus N, mellem Vejle og Skanderborg S (ukendt)
  • Motortrafikvej mellem Allerød og Hillerød skal laves til en firesporet motorve (ukendt)

Kilde: TV2/Ritzau