
Manglende skriftlige afgørelser fra kommuner, viser undersøgelse
13. JAN 2005 20.50
En stikrprøveundersøgelse, som Den Sociale Ankestyrelse gennemførte i november 2004 for Socialministeriet, viser betydelige sagsbehandlingsfejl.
Undersøgelsen skulle vise, i hvilket omfang kommunerne lever op til deres forpligtelser til at tilbyde personlig hjælp og pleje eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet efter servicelovens hos deres ældre borgere.
Styrelsen har vurderet i alt 40 sager, hvoraf 36 af afgørelserne samlet set var i overensstemmelse med lovgivningen.
Men i 10 af sagerne er sket betydelige sagsbehandlingsfejl, som i de fleste sager handler om, at der ikke forelå en skriftlig afgørelse.
Ingen kontaktperson
I 24 ud af de 40 sager fremgik det ikke, hvilke krav der stilles til leverancesikkerheden.
Dertil kommer, at det i 19 ud af de 40 sager heller ikke fremgik, hvem borgeren skulle kontakte, hvis hjælpen ikke blev leveret i overensstemmelse med afgørelsen.
Samtlige kommuner har udarbejdet kvalitetsstandarder om personlig og praktisk hjælp, og samtlige kommuner har offentliggjort disse på en eller flere måder.
Undersøgelsen viser, at borgerne i de fleste tilfælde oplyses om deres rettigheder i forbindelse med visitationsbesøg eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Endelig viser undersøgelsen, at hovedparten af kommunerne har udarbejdet en pjece eller lignende om indholdet af den hjælp, der ydes efter servicelovens § 71.
/mel
Undersøgelsen skulle vise, i hvilket omfang kommunerne lever op til deres forpligtelser til at tilbyde personlig hjælp og pleje eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet efter servicelovens hos deres ældre borgere.
Styrelsen har vurderet i alt 40 sager, hvoraf 36 af afgørelserne samlet set var i overensstemmelse med lovgivningen.
Men i 10 af sagerne er sket betydelige sagsbehandlingsfejl, som i de fleste sager handler om, at der ikke forelå en skriftlig afgørelse.
Ingen kontaktperson
I 24 ud af de 40 sager fremgik det ikke, hvilke krav der stilles til leverancesikkerheden.
Dertil kommer, at det i 19 ud af de 40 sager heller ikke fremgik, hvem borgeren skulle kontakte, hvis hjælpen ikke blev leveret i overensstemmelse med afgørelsen.
Samtlige kommuner har udarbejdet kvalitetsstandarder om personlig og praktisk hjælp, og samtlige kommuner har offentliggjort disse på en eller flere måder.
Undersøgelsen viser, at borgerne i de fleste tilfælde oplyses om deres rettigheder i forbindelse med visitationsbesøg eller sagsbehandlingen i øvrigt.
Endelig viser undersøgelsen, at hovedparten af kommunerne har udarbejdet en pjece eller lignende om indholdet af den hjælp, der ydes efter servicelovens § 71.
/mel
Tekst, grafik, billeder, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. DK Medier forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indholdet med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens §11 b og DSM-direktivets artikel 4.
Kunder med IP-aftale/Storkundeaftaler må kun dele DK Nyts artikler internt til brug for behandling af konkrete sager. Ved deling af konkrete sager forstås journalisering, arkivering eller lignende.
Kunder med personligt abonnement/login må ikke dele DK Nyts artikler med personer, der ikke selv har et personligt abonnement på DK Nyt
Afvigelse af ovenstående kræver skriftlig tilsagn fra DK Medier.